fredag 24. mai 2013

Tusen tårer - Om hvordan diktet mitt ble brukt av bloggere på internett.

Illustrasjon til diktet Tusen tårer, av Gro Jeanette Nilsen.
Illustrasjon til diktet Tusen tårer, av
Gro Jeanette Nilsen.
Jeg tenkte jeg skulle fortelle deg litt om en spesiell opplevelse jeg hadde med et av mine dikt, som virkelig satte dette med tekstrettigheter på prøve. Da blir du kanskje enda litt bedre kjent med meg, og skjønner hvorfor jeg er så nøye med rettighetene. Som det går frem av artikkelen som jeg lenker til, ble diktet mitt "Tusen tårer" skrevet i en privat sammenheng.

Det var en gledelig overraskelse å se at diktet "Tusen tårer" som jeg skrev for mange år siden, plutselig ble så flittig brukt av mange bloggere på internett! Selv om rammen rundt handler om triste opplevelser. Det har i de fleste tilfellene vært utrolig hyggelig å se at diktet blir likt, men ikke alle er like flinke til å sette forfatters navn under diktet. Det har vært litt av en prosess å google diktet sitt og ta kontakt med bloggerne om dette. Før noen går til motangrep på meg nå, vil jeg påpeke at det er nødvendig å lese hele saken og se på bloggene, som flesteparten har gjengitt diktet uten navn. Det er jo greit å se hele saken før man mener noe om den.

Jeg har imidlertid stort sett fått veldig hyggelige tilbakemeldinger. Flere har skrevet til meg uten at jeg visste hvem de var, de har falt for diktet og ønsket å gi tilbakemelding. Sånt varmer langt inn i hjerterota, og det håper jeg de vet! Jeg har laget en samleside med eksempler på blogger og nettsider der diktet
mitt "Tusen tårer" har vært trykket. Jeg må, før jeg går videre, bare presisere at samlesiden for "Tusen tårer" altså er en underside av nettområdet mitt som er tilknyttet en større nettside for skribentforeningen ULFF som jeg er leder for.



Artikkelen min Tekstrettigheter og detektivarbeid, utgitt i bladet Stemmer.
Artikkelen min Tekstrettigheter og
detektivarbeid,
utgitt i bladet Stemmer.
Av Gro Jeanette Nilsen.
Noen av blogginnleggene som er gjengitt på denne Tusen tårer samlesiden, er utført på eksemplarisk vis av bloggeren, ettersom forfatternavn og tittel er ivaretatt, og diktet er gjengitt på riktig måte. Andre er ikke det. I flere tilfeller har jeg kontaktet bloggeren og fått vedkommende til å sette inn navnet mitt i ettertid, eller eventuelt fått blogginnlegget slettet fra nettet. Det beste rådet er; Spør først, så unngår du trøbbel.


Det man gir får man tilbake; I presentasjonen av denne saken, gjengir jeg blogginnleggene uten å spørre alle på forhånd. Men diktet er jo mitt, og i de fleste tilfellene har jeg vært i dialog med bloggeren. Blomsterbildet fra fontenen tok jeg i Oslo noen dager etter 22. juli 2011.
Hvis noen er uenig med meg i noe, må de gjerne kontakte meg. Hvis noe skulle være uklart, eller for å få innlegg eller navn slettet. Det er en enkel sak for meg å redigere eller slette detaljer. 

Hensikten med samlesiden, er rett og slett å vise mangfoldet av bloggere og hvor mange ulike måter diktet er blitt brukt på. Noen vil kanskje reagere på at jeg legger ut disse innleggene slik jeg gjør, men da får de som sagt bare ta kontakt. Jeg vurderte også å legge ut tilbakemeldinger jeg har fått fra nettredaktører i ulike fora som jeg tok kontakt med for å få diktet slettet. De sendte klagene mine videre til bloggerne som skulle ha den. De var enige med meg alle sammen, og å legge ut de direkte mailene deres ser jeg ikke som den store hensikten her. "Den aller beste presentasjonen var helt klart..."  

Tanker om saken i ettertid
Det begynner å bli en stund siden denne saken var aktuell, så jeg måtte sette  meg litt inn i den igjen før jeg gjenga den på bloggen nå i ettertid. For meg var det en stor sak den gangen, men nå har jeg lagt den bak meg. Men det er tydeligvis viktig å mase litt om tekstrettigheter innimellom. Noen av de jeg kontaktet og klaget på var svært overrasket og ante ikke at de hadde gjort noe galt. Jeg har også skrevet en artikkel om saken, som er trykket i litteraturbladet Stemmer - Magasin for litterære og samfunnsengasjerte tekster. Også diktet mitt er trykket i en utgave av dette bladet.
Diktet mitt Tusen tårer ble utgitt i bladet Stemmer!
Diktet Tusen tårer, av Gro Jeanette Nilsen
ble utgitt i bladet Stemmer!


Beskrivelsen av denne saken kan kanskje være med på å tydeliggjøre for mine lesere hvorfor jeg er så nøye på dette med tekstrettigheter. Det å oppleve at internett flyter over av diktet mitt,  rett etter terrorangrepene 2011 var veldig spesielt. Men det er som sagt hyggelig at folk vil bruke det. Jeg er veldig glad for at folk liker diktet mitt. Men husk bare å like det på en ryddig måte :-)


Les gjerne mer om hva som skjer rundt diktet 
Tusen tårer
.

Lese flere av Gro Jeanette Nilsens dikt?


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

#grojeanettesdikt #utgitt 

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg, se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)