torsdag 26. september 2013

Visse situasjoner gjør at jeg fremstår som sykere enn jeg er.

Rullestol og krykker.I dag har jeg vært på "familieutfart" til Ikea Slependen, med to fra nærmeste familie, nemlig søster'n og mamma. Men storshopping med meg over flere timer er ikke alltid like enkelt.

Jeg har lenge tenkt at et av småmøblene mine på gangen, en trehvit skohylle, har sett sine bedre dager, og ville finne noe nytt å fylle den plassen med. Valget falt på et hvitt lite kommodebord. Andre i familien skulle ha andre ting, alt fra kontormøbler til småting, som Ikea også er gode på!



Men handletur kan være så mangt, og hvis det er noe jeg vet om Ikea, så er det at denne butikkjeden byr på lange gåavstander. Det betyr i mitt tilfelle at jeg må vurdere å ta med meg den stolen jeg ikke er så veldig glad i. Rullestolen. To krykker kan gå til nøds, men det er egentlig ikke godt nok. Derfor ble det rullestol i dag. Når man vet at man ikke orker å gå så mye, at man blir fort sliten og får vondt i bena - og de jeg reiser sammen med også vet akkurat det - så er rullestolen et godt alternativ. Selvfølgelig.

Problemet mitt er, at så snart jeg setter meg i rullestolen, får jeg følelsen av å være dobbelt så syk som jeg er, følelsen av å være pasient dukker opp, og det liker jeg dårlig. Og ikke bare min egen opplevelse av det hele, men jeg opplever at også folk rundt meg behandler meg annerledes med rullestol enn uten. 

Det er hyggelig at folk er hyggelige, men jeg opplever også en del nysgjerrige blikk som jeg ikke er så glad for. Jeg er tross alt ikke fullstendig avhengig av rullestolen til daglig. Da hadde det kanskje kjentes litt annerledes. Men jeg er selvsagt klar over at jeg skal være glad for at jeg faktisk har en rullestol! For å forsøke å forklare det hele, er det som om jeg blir tildelt en type oppmerksomhet som, i tillegg til å være litt uønsket, også faktisk ikke er helt fortjent. Dette fordi jeg føler meg frisk når jeg sitter, men bare trenger å spare bena for en del belastning der og da!

Så, jo da, det ble handletur, vi spiste lunsj på Ikea gjorde vi også. Deretter tok vi en tur hjem til mamma, før søster'n og jeg vendte snuten innover mot Oslo. Synes du at det kan være slitsomt med shopping av og til?


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)