onsdag 7. desember 2016

Ble varslet om bruk av diktet mitt.

Kjære leser!

Sent mandag kveld, eller rettere sagt natt til tirsdag, så jeg at en venninne hadde tagget navnet mitt på en kommentar på Facebook, som hun hadde skrevet til en dame jeg ikke kjenner. Min venninne hadde tagget meg i den for å varsle meg om noe, ettersom jeg ble omtalt.

Det hun ville vise meg var at den det gjaldt, tydeligvis en bekjent av henne, hadde lagt ut diktet mitt Tusen tårer på sin Facebook-profil i forbindelse med en personlig sorgsituasjon. Det er selvsagt helt i orden at hun det gjaldt bruker diktet, og det er jo en veldig spesiell situasjon å være i sorg. Jeg skjønner godt at man i slike stunder leter etter sorgtekster man kan bruke.

Jeg må innrømme at jeg blir nok mest glad når folk spør meg om det er ok at de bruker tekstene mine, blant annet diktene mine, eller forteller meg det, men samtidig er det jo utrolig hyggelig at folk liker dem.

Og ja, jeg har nok et litt spesielt og personlig forhold til akkurat dette nevnte diktet mitt. Men siden det er brukt akkurat slik jeg har laget det og med mitt navn under er dette selvsagt helt i orden. Det er litt mange som bare skriver det av og dropper forfatternavnet, og da har de jo fått høre hva jeg mener om det… Legger de det ut på nett, så finner jeg det jo ved søk. Men hun her publiserte jo veldig riktig på profilen sin i alle fall. Det er ikke meningen å pirke så veldig på slikt i sånne situasjoner, men rett skal jo være rett.

Jeg vet jeg har nevnt dette med kopiering av tekster noen ganger på bloggen, men viktige ting kan jo sjelden gjentas for ofte, men som sagt ble jeg glad for at diktet var brukt på en ordentlig måte som ivaretar opphavsretten min.

Sender varme tanker i forbindelse med sorgprosessen vedkommende er i, og håper at førjulstiden likevel kan bli så god som mulig for henne og hennes nærmeste.

Og til slutt vil jeg selvsagt takke min venninne som tipset meg om denne saken. Jeg satte stor pris på det, for på den måten kan jeg greie å følge med på hva som skjer med tekstene mine når jeg ikke blir varslet på annen måte.


Lese flere av Gro Jeanette Nilsens dikt?

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)