tirsdag 22. desember 2015

Hvorfor utstyres ikke julestjerner med lysbryter?

Hvorfor selges julestjerner
uten lysbryter?
Kjære leser!

For to år siden skrev jeg her på bloggen min om skribentliv og helse at jeg hadde kjøpt ny julestjerne til å henge i vinduet, fordi den gamle hadde tatt kvelden. På en tilbakemelding fra en venninne på det innlegget, fikk jeg høre at det kanskje ikke var det mest spennende jeg kunne skrive om, og at det ikke hadde noe med bloggtemaene mine å gjøre. Hun hadde selvsagt helt rett.

Det julestjerne-innlegget ble slettet fra bloggen, for som hun som kommenterte sa til meg; Jeg hadde mange blogginnlegg som var bedre og mer relevant for temaene mine.

Nå vil jeg likevel gå litt tilbake til det gamle innlegget og se på det med nye øyne, selv om det ikke eksisterer lenger. Dette fordi jeg har en kommentar som er litt mer relatert til helse og tilgjengelighet, og som jeg har tenkt på i ettertid. Det er en fin julestjerne, ikke noe å si på akkurat det. Men hva kommer det egentlig av, at mange slike julestjerner ikke er utstyrt med en lysbryter, i stedet må man bruke stikkontakten hele tiden.

Stikkontakten kan jo ofte være litt utenfor rekkevidde, og der kommer vi til poenget mitt. Stikkontakten jeg har ved stuevinduet ligger helt nederst på veggen, og nesten bak sofaen. Det går som oftest helt greit altså, men det betyr ikke at det alltid er like lett å
bøye meg ned eller flytte på møbler.

Jeg har elektrisk julelysestake på kjøkkenet, og den har jo lysbryter. Hvorfor er det sånn forskjell på julepynten? Da jeg skulle kjøpe julestjerne var jeg veldig bevisst på å spørre etter en stjerne med lysbryter, men det hadde de ikke. Og jeg ga meg ikke og spurte i en butikk til, men nei da.

Moren min hadde med seg en lysbryter til meg for en liten stund siden, og sa at kanskje jeg kunne få den montert på julestjernen ved en anledning, hvis det lot seg gjøre. I dag hadde jeg førjuls-kaffe-besøk av pappa og søsteren min, og da greide faktisk faren min å ordne opp i dette. Jeg må si jeg tenkte mitt da ledningen måtte kappes for å få det til, men han greide det, og det ble lys! Godt tilgjengelig lysbryter fikk jeg også!

Og til deg som tenker nå at dette ikke er noe problem, fordi julestjerna jo ikke skal slås av og på men lyse hele julen, du bør kanskje lese artikkelen Dette må du vite for å unngå brann i julen, som jeg fant på internett.


God jul!


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei! Dette hadde jeg faktisk aldri tenkt på, men du har jo helt rett. Det burde absolutt være en bryter på disse lampene! Jeg har faktisk bare julrestjerne i papir, uten lys, som jeg lsger selv hvert år. I kveld forsøker jeg å lage en her i Las Palmas, uten saks og stiftemaskin blir det ingen enkel oppgave, men den trenger jo ikke å bli perfecto heller. Og så slipper jeg ihvertfall å montere bryter :).
    God jul!

    SvarSlett
  2. Takk for svar! Jeg fikk en ide' nå om at de sikkert har noe sånt hos Enklere Liv, og tok turen innom nettsidene der, men ikke noe sånt der heller. Men nå har jeg jo fått det ordnet likevel, så da er jo alt i skjønneste orden :-)
    Jeg har stjerne med lys i stuen, men en papp-stjerne på kjøkkenet. Men der er det ikke så farlig, ettersom jeg også har en elektrisk julelysestake. Riktig god jul til deg også!

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)