fredag 15. november 2013

Deltatt på to kvelders skrivekurs - anbefales!

Deltaker på to kvelders skrivekurs!
Deltaker på to kvelders
skrivekurs!
Skrivekurs, dag 1.
Jeg var veldig spent på skrivekurset jeg hadde meldt meg på, eller Skrive-og inspirasjonskurs, for å være helt nøyaktig. Som du kanskje har skjønt av bloggen min, er de to veldig aktive kveldene nå over. Vi hadde sendt ut informasjon om kurset innad i ULFF også, men kurset krevde planlegging, tidlig påmelding og det var kun få plasser igjen. Det skal godt gjøres at alt passer for alle. Vi endte opp med at to av oss fra styret meldte oss på, og etter påmeldingen hadde jeg en god følelse på at dette var riktig å gjøre.



Mandag 11. november 2013 klokken 18.00 startet det hele, og den dagen bestående av fire timer, var det først presentasjonsrunde av både av læreren og deltakerne på Litteraturhuset i Oslo. Hver og en av oss sytten deltakerne skulle legge frem egne intensjoner med kurset, og si litt om ønsker og tanker rundt dette. Den biten var spennende, mange ulike vinklinger og ståsteder rent skrivemessig.

Vi hadde flere nyttige og lærerike skriveøvelser. Fint å se hvilke ulike måter man kan se ting på, for eksempel. Under flere skriveøvelser skulle vi skrive samtidig med å høre på musikk, dette syntes jeg er interessant, men jeg har en tendens til å gå sånn inn i skrivingen at musikken blir litt borte som om den drukner i teksten. Nå måtte jeg virkelig konsentrere meg for ikke å gå glipp av noe viktig! Da vi skulle høre på rolig musikk, satt jeg først med lukkede øyne og bare lyttet, men det tok ikke lang tid før jeg begynte å bla litt i eget manus. Å lytte til musikk gir meg ofte inspirasjon så sterkt at til slutt hører jeg ikke musikken fordi jeg er så inne i det jeg skriver. En annen morsom måte å skrive på, var at vi skulle skrive et tenkt fremtidig dagboknotat fra etter at kurset er ferdig (Selv om vi altså ikke var ferdig med kveld nummer en engang enda!). Veldig artig, og jeg bruker resultatet som bakgrunn for denne bloggposten.

En annen skriveøvelse, jeg tror kanskje det var den aller første, så jeg for meg detaljer fra et gammelt manus, et slags
eventyr for barn som jeg har hatt liggende i venteskuffen i mange år. Jeg fikk også nevnt dette med et annet eget manus, at jeg sliter litt med å få det ut. Men når det var så mange ulike ståsteder blant oss som var til stede, var det ikke så lett å gå inn på så spesielle ting, det skjønner jeg jo.

Det ble tatt ett bilde av oss alle sammen første kvelden, da vi satt i trappen. Jeg synes det  ble et ganske artig bilde. Jeg har vært i tvil om jeg kunne legge det ut her, men jeg har kommet frem til at det må kunne gå an. Selv er jeg jo dessuten en av de som sitter helt foran og dermed viser tydeligst på bildet.


Skrivekurs, dag 2.
En av oppgavene vi fikk den andre dagen, tirsdag, fikk meg til å le høyt. Vi skulle jobbe sammen to og to, og fordi jeg satt ved siden av kameraten min fra ULFF ble vi satt til å jobbe sammen. Vi skulle tenke oss at vi var en av hovedpersonene i hvert vårt manus, og forsøke å intervjue hverandre for å finne ut mer om den andre fiktive personen. Dette måtte jo gå helt over styr. For det første skulle vi late som vi traff hverandre tilfeldig etter lang tid, og vi skulle begge tenke oss hvor vi møttes. Og det var selvsagt to vidt forskjellige steder, så det ble bare surr. Han var på et utested, og jeg var i skogen. Ha ha.
Da han spurte om jeg også synes det er bra musikk her (han tenkte da på det utestedet hovedpersonen hans var på), svarte jeg som min rollefigur at joda, det er veldig fin fuglesang. I tillegg gikk det litt i surr når vi skulle svare, ettersom man måtte svare som den oppdiktede personen ville ha svart, og ikke som oss selv. Veldig artig måte å jobbe på, men som sagt ganske komplisert til tider!
Signert eksemplar av Skriveboka.
Jeg kjøpte Skriveboka av Merete Morken Andersen, som var læreren på skrivekurset. Og jeg fikk selvsagt boken signert av forfatteren, må vite :-) Det ble opprettet et forum for oss deltakerne, som vi kan bruke i ettertid hvis vi vil holde kontakten eller etablere skrivegrupper eller lignende. Nå har jo vi skribentforening i ULFF, men å lage mindre skrive - eller lesegrupper er sikkert ikke dumt, det heller. Til slutt vil jeg anbefale kurset til Merete, og det fins helt sikkert mange tilsvarende gode kurs også! Og glem endelig ikke skrivegrupper og skribentforeninger! Hvis du vil noe med skribentdrømmen, ta tak i den nå!

 Og Skriveboka, ja den fins selvsagt også hos Bokklubben.



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

Les gjerne mer om Gro Jeanette Nilsen


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)