mandag 10. mars 2014

Hva slags bloggvaner har du?

Går du deg av og til vill i bloggjungelen? Hvilke blogger leser du? Er det litteraturrelaterte blogger, eller er det kun blogger som er skrevet av vennene dine, kjendisblogger, helseblogger eller hvilke temaer? Hva er det som skal til for at du velger å følge en blogg? Bør den oppdateres ofte, eller må den helst være relatert til dine interesser?

Selv velger jeg stort sett å følge litteraturblogger av skribenter og forfattere, altså ikke en blogg som handler om en forfatter, med mindre vedkommende har skrevet den selv. Jeg følger også helseblogger og venneblogger, men generelle kjendisblogger holder jeg meg stort sett unna. Jeg ser også litt på det at bloggen blir jevnlig oppdatert.


Hvis du følger en blogg, gjør du det da helst "under bordet", dvs. velger å følge den anonymt, eller velger du å stå for valget og følge offentlig? Det er mange ting å tenke på når man er en blogger selv, det kan være viktig å se for seg en bloggleser, vite litt om hva slags person man vil skal lese akkurat det gjeldende blogginnlegget, men også bloggen som helhet. Ofte er også alder eller bosted vesentlig for vedkommende. Hvis man skriver en lokal blogg om nærområdet for eksempel, er det jo sentralt at de som bor der finner bloggen, og ikke bare de som bor i en annen landsdel. Og så videre. Eller svipper du bare innom et helt tilfeldig blogginnlegg som ser interessant ut der og da, uten å lese noe mer av bloggen? 


Hvilke bloggvaner har du, både som leser og som skribent?



Takk for at du følger bloggen!

-------------------------------------------------------------------------------------------- 

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei, hei,
    Jeg ble grepet av trangen til å blogge,-akkurat nå. Vi for se hva det blir til, men det virker gøy. Akkurat nå ser jeg på TV programmet som er om bloggere i Norge. Dersom du har oversikt kunne det vært interessant å sett på de mest leste bloggene,ikke bare i Norde med WW, så kan vi lese å lære om hva som slår an, kommentere og starte derfra. Hva synes du om det ?
    Mona

    SvarSlett
  2. Jeg tror det fins flere oversikter over de mest populære eller mest leste bloggene. Det kommer an på om du ønsker helt generelle lister, eller lister innenfor et emnefelt, for eksempel litteratur eller kultur, for å nevne noe. En ganske generell liste kan du for eksempel finne her; tror du skulle finne litt av hvert når det gjelder emner her; http://www.blogglisten.no/ Lykke til!

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)