fredag 18. desember 2015

Julehilsener er også skriving!

Kjære leser!

Dagen i dag har jeg brukt på det jeg nok skulle begynt på litt tidligere, nemlig julekortene eller nærmere bestemt julebrevene. Altså, jeg hadde begynt, men det hjelper ikke når man ikke har fullført.

Jeg har også gått igjennom julekortliste, adresselister, og innkomne julekort og julebrev, og forsøkt å lage meg et litt bedre system på hvordan jeg strukturerer juleposten, både på utgående post og tilsendt. Tidligere måtte jeg lage liste fra bunnen hvert år. Jeg hadde litt oversikt altså, men var ikke helt fornøyd med systemet. Jeg har også begynt å gruppere julepostmottakerne i to grupper; en liste over familie og en liste for venner og bekjente. Dette er aller mest for oversiktens skyld. Mulig jeg burde hatt tre lister, men foreløpig er systemet på denne måten.

Jeg synes ofte at jeg har litt mye rot i skribentnotater, og da er det godt å i hvertfall forsøke å lage seg et system på et av de andre områdene innenfor skriving. Ja, for julehilsener er også skriving! En litt annen sjanger enn det jeg vanligvis skriver i, men likevel skriving! Og om man vil, kan man jo gjøre det til noe litt mer kreativt også? Selv har jeg ofte mottatt veldig personlige julekort, og en gang bestilte jeg en bunke med flotte, håndmalte julekort fra en venninne som lagde slike. Det fins mye kreativitet der ute, og du finner også mange tips ved søk på internett.

I fjor sa jeg til vennene mine på Facebook at de tre mest kreative og originale julekortene jeg fikk tilsendt det året skulle få henge på kjøleskapet mitt et helt år. Og vet du hva? De henger enda, men skal straks tas ned nå og puttes i julekortmappen fra fjorårets jul :-)


Har du skrevet mange julekort denne julen?



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei! Ja det der var litt av et system på julekorrespondansen! Men jeg skjønner at det kan hjelpe, for det er lett å glemme en eller annen. Jeg har redusert min utsending mye de siste årene, sender vel ca 12 kort nå. I år ble det jo kombinert med "æda-bæda, jeg er i syden"-hilsen. De siste årene har jeg ventet med å åpne mottatte julekort til julaften, ev lille julaften. Dette for at jeg ikke vil vite det derom en jeg ikke har sendt til skulle ha sendt til meg. I stedet for å stresse tett oppunder jul, blir det i så fall avslappet romjulskort eller -telefon istedet :)

    SvarSlett
  2. Hei, og takk for svar! Ja, min julekortliste blir også vurdert fortløpende, og jeg har strammet inn på den noen steder i år, og utvidet andre steder. Og det er alltid en eller annen adresse som er oppdatert i løpet av året som en ikke var klar over eller husket i farten, som må puttes inn i systemet i siste liten. He he. Ja, du får kose deg med feriekortene. Smart å kombinere dem med julekort!

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)