mandag 13. november 2017

Manusredigering og Fersksuppe.

Utdrag fra bokmanus av Gro Jeanette Nilsen.
Oppdatert versjon av både
program og bokmanus!
Hei igjen!

Det har faktisk blitt en del skriving og redigering i det siste. Her om dagen gikk jeg gjennom hele bokmanuskriptet mitt og kopierte alle kapitlene over i en annen type Word-format, beregnet for bokmanus. Jeg oppdaget en bedre måte å gjøre det hele på, i forbindelse med at jeg kjøpte meg et nyere Word-program, noe som inspirerte meg til å komme i gang med det samme! Jeg vet om noen flere oppdateringer jeg skal gjøre, men en del av det er helt konkrete detaljer. På bildet ser du et tilfeldig utdrag fra et kapittel, men der alle bokens kapitteloverskrifter kommer opp helt til venstre, så du aldri mister oversikten over hvor du er i dokumentet. Jeg ser jeg nok burde lært dette for lengst, men nå har jeg i allefall den oversikten som trengs!

I går tok jeg nesten helt fri, og var på familiemiddag. Veldig hyggelig, og artig at de hadde laget Fersksuppe, en matrett som mine besteforeldre pleide å servere for mange år siden. Jeg husket det igjen fra da jeg var liten eller veldig ung, et minne jeg trodde jeg hadde glemt! Veldig godt, og spennende å smake den igjen!

I dag har det vært hjemmehjelp her. Ei dame som ikke hadde vært her før. Hun virket hyggelig, selv om jeg blir litt usikker når det kommer en ny. Men jeg hadde fått beskjed på forhånd altså, så jeg visste hva hun het og når hun skulle komme.

Hjemmehjelpen kom ganske tidlig på morgenen, og jeg merker at de dagene jeg står opp tidligere på grunn av dette, synes jeg dagene har en tendens til å føles lengre. Normalt tenker jeg ikke sånn over det, ettersom jeg er flink til å ta pauser når jeg trenger det, men akkurat nå i det siste har jeg vel vært litt sliten og kanskje drevet meg selv litt hardt med redigeringen. Jaja, sånn kan det gå når man er litt godt vant og en smule bortskjemt med å ofte kunne sove lenge og bestemme døgnrytmen selv...


--------------------------------------------------------------------------------------------


Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

4 kommentarer:

  1. Hei! Flott å finne bedre dataløsninger! Jeg bruker helt enkle formater og program, ingen fancy index. Men har ikke sjekket ut om det finnes andre funksjoner heller. Istedet har jeg den oversikten helt først i dokumentet, der har jeg gitt hvert kapittel en referanse som jeg kan søke på for å hoppe til rett avsnitt. Referansene bruker jeg også på de postit-lappene som fortsatt er klistret opp på soveromsdøren min. Lykke til med videre redigering! :)

    SvarSlett
  2. Hei! Mange takk for det! Jeg har hele tiden hatt innholdsfortegnelse foran i boken altså, men syntes det var fint å se at listen kunne ligge fast i selve programmet, uten at jeg måtte bla tilbake i dokumentet hele tiden... :-)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for det, Kari! Veldig koselig at du leser bloggen, og at du legger igjen en kommentar av og til :-)

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)