onsdag 22. mai 2013

Dikt: Du er min - og andre tekster fra dyreriket.

Gro Jeanette Nilsen fikk dikt
utgitt i bok! 
Før i tiden handlet nesten all skrivingen min om dyr. Det dreide seg om noveller og dikt, det gikk for det meste i tekster om katter, undulater og hester. Det var selvfølgelig fordi jeg var veldig glad i dyr, de beriket min hverdag og gjorde meg glad! Dette ser jeg tydelig i skriveprosjektene mine når jeg blar tilbake. Skrivebordet mitt fløt over av tekster, kulepenner og blyanter. Jeg hadde også egne notisbøker hvor jeg kun førte inn diktene mine, og kalte dem "diktbok 1", "diktbok 2" og så videre.

Diktet du ser under, ble antatt i 
P4's dyreantologi «Firbente Fortellinger» (Redaktør: Lise Askvik), utgitt på Forlaget Lille Måne i november 2005; Diktet ble trykket som første oppslag i boka etter forordet! Det er også blitt lest opp ved en rekke anledninger på bokkafeer, bydelsdager og mer private arrangementer. Du finner antologien hos Bokklubben.



Jeg har sporet opp mye ulovlig kopiering av enkelte dikt. Ved ev. publisering; Husk korrekt gjengivelse, forfatternavn og riktig tittel! Siden diktet for lengst er utgitt, får du lov!

Du er min.

Du er min
og jeg elsker deg
selv om du er litt grå,
Du er min,
og snur aldri ryggen til
for å gå

Du er min
og du følger meg
som en skygge.
Du er min,
og du bringer
alltid hygge

Du er min
og vil hos meg sove
Du er min,
å elske deg
bestandig
kan jeg love.

Du er min
selv om du har
dine sære trekk
Du er min,
og du løper
aldri vekk

Du er min
og jeg vet
at du elsker å male
Du er min,
og du har
fire ben og hale.

- Gro Jeanette Nilsen, 2003.



Når det gjelder dette med åndsverkloven og opphavsrett, tenkte jeg at jeg skulle rose en av mine venninner litt. Anne-Liss la diktet mitt på sin egen blogg for en tid siden, og som har gjort det hele riktig når det gjelder henvisning til forfatternavn, tittel og ellers riktig gjengivelse. Synes også det er veldig greit at hun tok med litt om hvor hun kjenner meg fra. Du kan se Anne-Liss sitt innlegg på hennes blogg.


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


#grojeanettesdikt #utgitt #dyr 

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)