onsdag 5. juni 2013

Hva skjedde med postkortene?

Postkort sommeren 2013.
Postkort sendt sommerferien 2013.
Foto: Gro Jeanette Nilsen.)
De som kjenner meg, vet at jeg er glad i postkort. Både i å motta, og sende selv. Og samle på. Hvis jeg er på ferie, eller i hvert fall på tur et sted jeg ikke vanligvis reiser, synes jeg også det er morsomt med andre små suvenirer. Det kan være kulepenner eller andre småting. Veldig gøy er det også å sende eller motta bilder fra arrangementer og tilstelninger jeg har vært med på, enten det er nylig eller for lenge siden. Sånt overrasker, og føles personlig. Men nå var det altså først og fremst postkortene jeg skulle skrive om. Et sommerpostkort, eller kanskje fra en høstlig ferietur eller påskeferie? I dag dukket det opp et i postkassen, et koselig, håndskrevet kort fra familiemedlemmer, fra sol og varme i Syden. Tusen takk! Det er kanskje også det som inspirerer meg litt nå.

Hvis jeg først er på tur, må jeg si jeg blir litt skuffet hvis kiosken, resepsjonen eller butikken ikke har postkort. Jeg skal ikke bare sende ut til vennene mine og familien, jeg skal også ha et selv. Til fotoalbumet, må vite. Jeg vet ikke om det bare er jeg som er uheldig eller reiser til de gale stedene, men jeg ser ofte at jeg ikke får kjøpt postkort. I fjor prøvde jeg å få fatt i det flere steder jeg var, men nei. Er det gått av moten? Vil folk kun ha tekstmeldinger og e-post for tiden, er det derfor? Det synes jeg i tilfelle er veldig synd. Postkort er jo så hyggelig! Tenk å få et håndskrevet kort i postkassen som overraskelse, og ikke bare regninger? Postkortene som er avbildet så jeg meg nødt til å redigere litt på og fjerne navn og adresser før publisering.


I familien min har vi vært ganske flinke til å sende postkort. Min tante er super, ja helt rå på dette! Men flere av de andre sier også at de leter. Da jeg var på "Damenes helg" på 
Hankø Fjordhotell og Spa for litt over en måned siden, tenkte jeg at nå skal jeg endelig få sendt postkort til alle de som er så flinke til å sende til meg. Det var veldig flott på Hankø, det ble både Spa og nydelig mat, på det fantastiske stedet. Men postkort? Det hadde de ikke.

Tekstmeldinger kan man som kjent ikke henge på kjøleskapet eller på veggen! Jeg tenker dessuten at postkort er en flott reklame for stedet, byen, eller landet, med fristende eller fine bilder av stedet. Til de som bevisst velger å ikke lenger produsere, selge eller sende postkort; Tenk dere om - en gang til!


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


Les gjerne mer om Gro Jeanette Nilsen




--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

4 kommentarer:

  1. Jeg må innrømme at jeg ikke er supergod på å sende postkort, selv. Har aldri vært det av en eller annen grunn. Men jeg synes da jeg ser dem rundtforbi fortsatt?

    SvarSlett
  2. Hei, ja jeg ser dem av og til, vanligvis når jeg ikke trenger dem. Bursdagskort og kort til spesielle anledninger synes jeg det blir flere og flere av. Var som sagt i Hankø for en måneds tid siden, på hotellet der hadde de ikke. Lette også etter det da jeg var på tur med familien i Danmark for ca. et år siden, men ingen postkort. Men jeg har sikkert bare vært uheldig. Tekstmeldinger blir liksom ikke helt det samme, selv om det er hyggelig det også, for all del.

    SvarSlett
  3. Nei, det kan jeg forstå. Når vi endelig kommer på turen vår til London, skal jeg være oppmerksom etter postkort. Jeg reiste endel før, men har ikke vært i utlandet siden jeg ble student. Dermed gleder jeg meg.

    Det er synd om folk oppgir dette med postkort.

    SvarSlett
  4. Ja, det er sant. Postkort er kultur, og kan si mye om tiden vi lever i!

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)