tirsdag 31. desember 2013

Ny vri på tale i sekstiårslag!

Ny vri på tale i sekstiårslag.
Ny vri på tale i
sekstiårslag.
Som tidligere antydet, har det blitt en del skriving og redigering i det siste. På både den ene og den andre måten, faktisk. Søndag fylte min tante seksti år. Dagen ble feiret med familie og venner på Kaktus Mat og vinhus, på Lilleaker i Oslo. Som jeg så vidt har nevnt tidligere, var der jeg også  feiret min førtiårsdag med familie og venner for noen år siden. Men tilbake til min tante. Jeg hadde meldt meg opp til å holde tale, det var tross alt yndlingstanten min det var snakk om her!


Talen ble en kombinasjon av nytt materiale og eldre, ettersom jeg viste tilbake til det diktet jeg skrev til hennes femtiårsfeiring for ti år siden! Det var i grunnen en artig måte å gjøre det på, som kan anbefales dersom du har muligheten til å gjøre noe tilsvarende en gang. Grunnen til at jeg gjorde det sånn, og ikke heller lagde et nytt dikt, var at jeg syntes jeg hadde brukt opp flere av de gode poengene allerede, i det diktet jeg allerede hadde skrevet. Jeg puttet rett og slett bare inn de nyeste momentene i selve innledningen. Jeg holdt altså først en tale (en ny av året!), og puttet inn diktet bakerst i talen.

Et familiemedlem sa til meg før festen at egentlig kunne jeg jo bare lest det gamle diktet, uten å poengtere at det var det samme som for ti år siden. Selvsagt kunne jeg det, men jeg synes i grunnen det hadde vært litt feil, det ville bli å jukse. Kanskje spesielt ovenfor meg selv. Selv om diktet jo var skrevet av meg, syntes jeg det var mest realt å si det. Om ikke så mange andre hadde kjent det igjen, så hadde sikkert min tante gjort det, og kanskje noen flere. Det kunne fort blitt litt pinlig for meg, og jeg hadde angret på at jeg ikke hadde opplyst om det på forhånd.

Jeg synes resultatet ble ganske bra, og er fornøyd med måten jeg valgte å gjøre det på.

#grojeanettesdikt 

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!



--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du en kommentar til dette blogginnlegget?