onsdag 28. mai 2014

Dikt: De hvitkledte.

Jeg nevnte dette med diktskriving i forrige bloggpost, og om det  å sortere og samle egenproduserte dikt og lage et system. Vel, underveis i arbeidet kan en finne så mangt. Her er et sykehusdikt av eldre årgang. Litt nostalgisk og vel ikke det beste jeg har skrevet akkurat. Men tematisk skulle det i alle fall passe godt inn på bloggen min;


De hvitkledte.

De står der
ved sykesengen
med papir, blyant
og stetoskop,
- eller medisiner?
De stirrer
med røntgenøyne,
og stiller viktige spørsmål.
Alt jeg kan
er å ligge i sykesengen,
forsøke å svare
gjennom smertene.
Spørsmålet er ikke
hva som feiler meg,
det vet jeg fra før.
Jeg har egentlig
bare et spørsmål;
Når blir jeg frisk nok
til å reise hjem
til katten?

- Gro Jeanette Nilsen
(skrevet ca. 2001.)


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei! Jeg synes det var et fint dikt! :) Likte spesielt godt slutten, det setter liksom hele situasjonen i et nytt perspektiv.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for det! Ja, katten ble ofte med i diktene mine før i tiden - om den ikke var hovedpersonen, hadde den ofte sin rolle i diktet likevel :-)

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget?