fredag 8. august 2014

Gamle akillesproblemer krever spesialsko!

I dag har jeg vært en tur hos Ortopediteknikk avdeling Ryen. Har jeg noen gang fortalt bloggen at jeg ble operert i begge akillessenene mine da jeg var ti år gammel? Dette fordi jeg var tågjenger på grunn av store blødninger. Det er mulig det bare er bokmanuset mitt som har fått den historien.


Jeg skal ikke ta noen reprise på detaljene nå. Men det er i allefall sånn at akillessene var fine i mange år etter at de ble operert, men de siste årene har jeg vært nødt til å gå med sko som har litt høyere hel en vanlig. Jeg er glad i lave sko, men de må likevel forhøyes litt hos Ortopediteknikk. Forstå det den som kan. Jeg tenker; heller det enn ny operasjon!


Det er noen år siden sist jeg var hos Ortopediteknikk sist, så nå var det på tide med en liten tur dit igjen. Jeg har noen svarte utesko som jeg er veldig glad i, de er fullstendig utslitt (som følge at jeg er glad i dem, må vite!). De må jeg nok bare ta farvel med, men jeg skal kjøpe meg noen nye og forhøye dem. Men det betyr at jeg må fornye henvisningen hos fastlegen, så jeg fikk med meg et skjema som skal fylles ut. 

Men det var andre ting jeg skulle hos Ortopediteknikk også, når jeg først var der. Av samme grunn som det nevnte, altså for korte akilleshæler, går jeg alltid med sko inne, dvs. tøfler som er høye nok i helen. Og da gjelder det jo å enten kjøpe noen som er høye nok i utgangspunktet, eller å sørge for å forhøye de man kjøper. Hvis jeg kjøper noen som er høye nok, slipper jeg naturlig nok det ekstra trinnet.

Jeg kjøpte to forskjellige par tøfler for mange år siden, også det hos Ortopediteknikk, og tenkte at da har jeg dem en stund, og det viste seg å være et smart trekk. Jeg tror forresten at det ene paret ble forhøyet. Til og med de knall rosa badeskoene mine er forhøyet hos Ortopediteknikk tidligere, og de fungerer som bare det, og limingen er ikke ødelagt av saltvann eller klor ennå i allefall!. At føttene mine trenger litt ekstraservice er gammelt nytt. Sånn er det bare, men det er mange mennesker som av ulike grunner må ha spesialtilpasset fottøy.

Nå var det ene tøffelparet imidlertid blitt temmelig utslitt, i hvertfall de innvendige sålene, og det er tøfler jeg liker godt. Også av utseende er de ikke så verst; hvite med gullmønster på. Hos Ortopediteknikk fikk jeg faktisk tak i nye såler, men de hadde ikke nye sko som var akkurat sånn (jeg spurte om det) Så jeg bestilte meg et helt nytt tøffelpar i andre farger, og fikk faktisk nye såler til de gamle tøflene på kjøpet! Jeg har et par svarte sandaler som jeg også bruker til tøfler, men det som var slitt på dem var borrelåsene. Akkurat det bør gjøres hos skomaker. Ok, men da har jeg fornyet litt i sko-garderoben min. Men bare det å få nye såler i de gamle yndlingstøflene var veldig flott!

Tips: Har du for korte akillessener, er dette veien å gå :-)




Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

Les gjerne mer om Gro Jeanette Nilsen



--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)