mandag 2. september 2013

Diktet "Tusen tårer" ruller og går igjen...!

Diktet Tusen tårer, av Gro Jeanette NilsenJa det må jeg si har vært litt av en dag! Det startet med et google-varsel i innboksen min, om at Aftenposten hadde publisert en artikkel som blant annet inneholdt diktet mitt Tusen tårer, som jeg har skrevet om på bloggen tidligere, i innlegget "Tusen tårer - Om hvordan diktet mitt ble brukt av bloggere på internett." Like etter kom det et nyhetsvarsel til, om at Bergens Tidende hadde gjort det samme. VG fulgte i samme sporet, og hos dem har jeg også funnet video av selve opplesningen av diktet "Tusen tårer", bla nedover til videoen av to studenter som leser. Adresseavisa og RB-nett hadde også sitert meg.


Nyhetsvarsler om dette diktet var noe jeg begynte med like etter terroren i Norge 2011, den gangen var det veldig mange bloggere og nettskribenter som trykket diktet. Jeg husker jeg satt oppe til langt på natt og bare leste blogger og så på hvordan diktet var gjengitt den gangen. Mange av dem gjorde det på ulovlig vis, de droppet forfatternavnet, droppet gjerne tittelen også, men jeg tror egentlig ikke de tenkte på at de gjorde noe galt.


Diktet "Tusen tårer" blir ofte funnet av folk i sorg som skal bruke diktet og googler sorg og dikt i forbindelse med begravelser og minnestunder, og da er det ikke alle bloggere som tenker på å gjøre ting "riktig". Det forstår jeg veldig godt, så lenge i hvertfall avisene og øvrig media følger Åndsverkloven. I de fleste sakene jeg har sett i dag er diktet riktig gjengitt, i forbindelse med drapssaken i Ålesund, som jeg har lenket til artikler om ovenfor.


Det er en veldig spesielt for meg som skribent å oppleve en sånn interesse rundt mitt dikt. Sett fra en diktforfatters ståsted, er det selvsagt utrolig stort at diktet mitt havner på forsidene og er toppsak i flere medier. Problemet er jo at saken er så fæl som den er. Huff, jeg tenker masse på de som står midt oppi saken, og sender varme tanker til dem. Hvis diktet mitt kunne fylle et behov for noe å lese opp i sorgen, er jeg veldig glad for det. Sorg er alltid tungt uansett, selv om denne saken er veldig spesiell, og etter hva jeg har forstått er en foreløpig uoppklart drapssak...Jeg la ut lenken til Aftenpostens artikkel på min skribentside på Facebook, samt min private profil. I tillegg la jeg den også ut på Twitter.

Og saken begynte snart igjen å rulle videre. Jeg fikk tilbakemeldinger om at flere hadde sett saken, jeg fikk også høre at deler av diktet var blitt lest på minnestunden, og var kommet med på NRK Dagsrevyen (ca. 10 min. uti sendingen). Dette fikk jeg dessverre ikke sett akkurat da, men etter en titt innom NRK fant jeg det der. Les gjerne mer om hva som skjer rundt diktet Tusen tårer.

Det er som sagt hyggelig for meg som skribent at diktet er så populært som sorgdikt. Sender varme tanker til de som trenger det. Og bruk bare diktet, men husk forfatternavn og riktig gjengivelse, da. En ting jeg lurer på om du kan hjelpe meg med å finne ut, er hvordan diktet egentlig blir brukt av folk flest. Jeg har som sagt fått en del henvendelser på det, men hvis DU har brukt diktet "Tusen tårer" til noe noen gang, i hvilken anledning har du brukt det?

Lese flere av Gro Jeanette Nilsens dikt?

Har du ikke registrert deg som følger av selve bloggen min, men kun på Facebook? Du finner bloggfølger-registreringen øverst til høyre på bloggen.

Likte du dette blogginnlegget?
Del det gjerne med andre, og jeg blir glad hvis du vil kommentere under!

#grojeanettesdikt #utgitt 
--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg, se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Utrolig nydelig dikt! Som jeg tar med meg på livsveien, det drypper noen tårer der fra tid til annen ... Takk!

    SvarSlett
  2. Tusen takk for veldig koselig tilbakemelding, Pia. Det er hyggelig å høre at diktet mitt blir likt og kan bringe litt trøst til folk når de trenger det :-)

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)