fredag 14. november 2014

Flott debattbidrag fra Lise som tør å slå i bordet!

Etter å ha sett DebattenNRK1 nå i kveld, der de diskuterte på direkten hvor mye et menneskeliv er verdt når det gjelder det å få livsnødvendige medisiner og medisinsk hjelp, ble jeg bare enda mer imponert over Lise Askvik og hvor flink hun er til å snakke for seg.

Det som ble diskutert i dag er en både interessant og viktig debatt, og ikke minst handler det om de som representerer de kroniske og alvorlige sykdommene, som jeg selv gjør. Nå var jo ikke blødersykdom nevnt, men det var snakk om de dyre medisinene som ikke gjelder så veldig mange, og her følte jeg meg truffet ja.


Jeg har lest flere artikler om hvor mye f.eks. blødermedisin koster, og ikke turt å si det til noen utenfor nærmeste familie, fordi jeg er redd for at friske mennesker ikke vil komme til å skjønne hvor viktig denne saken faktisk er, og at det handler om livskvalitet, og faktisk også et være eller ikke være. Les gjerne det jeg skrev i sommer om profylaktisk behandling og hva det har gjort med mitt eget liv de siste årene, i innlegget Noe av det beste som har hendt meg!

Men tilbake til Debatten på NRK nå i kveld. Med et så alvorlig tema kunne dette fort blitt en litt tung debatt, men med Lise Askvik som deltaker ble den veldig levende og klar. Lise vet å slå i bordet. Hun er klar, uredd og vet hva hun snakker om. Og hun er knallgod til å argumentere. Jeg håper at det er i orden for Lise at jeg skriver dette. Jeg skal sende henne lenken, sånn at hun kan titte på det og si fra om det skulle finnes faktafeil som kan rettes opp.


Nå er jeg om mulig enda mer glad for å være en av bidragsyterne i Lises nye bok Livsglede som utgis snart på Nova forlag. Selv om den tematisk handler om noe annet enn dette, og at det som sagt er et par av diktene mine som er mine bidrag i den, betyr det mye at jeg fikk være med på det laget!


Takk for at du er den du er, Lise! Vi trenger en som deg!



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!



--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)