lørdag 27. desember 2014

En annenslags julegjest.

Et blogginnlegg som SykepleierAnn publiserte lille julaften i år, inspirerte meg til å si noe om det å tilbringe tid på sykehus i julen, jeg også. Jeg har vært inne på temaet før, men likevel.

SykepleierAnn fortalte at hun skulle jobbe på julaften, noe jeg synes er veldig flott. Selvsagt kan man si at det hører med til jobben hennes, men uansett synes jeg det er flott å se hvordan helsepersonell står på og gjør spesielt julaften både levelig og faktisk minnerik for pasienter og pårørende.

For noen år siden lå jeg som tidligere nevnt på et av Oslos sykehus i flere uker etter en operasjon, jeg kom meg ikke ut verken julaften eller nyttår. Men jeg må si det var flott å oppleve sykehuset som pasient i julen, enda så store smerter jeg hadde. Kontrastene var store, det kan egentlig ikke beskrives. Og ved å tenke tilbake på det, blir jeg også påminnet om hvor heldig jeg er som har vært frisk denne julen.

Dette kaller jeg tankevekkende kontraster! Smertene mine var virkelig ille, så sykehusjul måtte det uansett bli. Det er virkelig en spesiell, smertefull men på mange måter også en stor og annerledes opplevelse. Ikke av de helt tradisjonelle julene, for de fleste i alle fall, heldigvis ikke for meg heller.
Det å tilbringe julehøytiden på sykehuset er ikke noe man har spesielt lyst til, men det å få oppleve jul på sykehuset fra innsiden gjør også noe med en, på den positive måten. Man er virkelig en ganske spesiell julegjest, og ser høytiden fra en annen vinkel.

Helt spesielle opplevelser har det med å danne grunnlaget for egen skriving, og det var etter dette at jeg skrev julenovellen En annen jul, som jeg tidligere har publisert et
 novelleutdrag fra, novellen er utgitt i juleboken Desember.

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg., se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)