torsdag 13. august 2015

Besøkte privat leilighet på det gamle Rikshospitalet!

Gro Jeanette Nilsen i gamle trakter, ved det gamle Rikshospitalet i Oslo.
Gro Jeanette er tilbake i gamle trakter,
ved det gamle Rikshospitalet i Oslo.

(Foto: Privat.)
I dag har jeg endelig vært der :-) Dette har jeg gledet meg litt til å fortelle om på bloggen min!

Som jeg antydet for flere måneder siden, er det noe ved bostedet til en av dem jeg nevnte i et tidligere blogginnlegg, som vekket interessen i meg. Poenget er at hun bor i en leilighet som faktisk ligger på det gamle Rikshospitalet i Oslo! Veldig spesielt ja, men interessant historisk, når det gjelder min livslange sykehushistorie der veldig mye av den jo handler om akkurat det sykehuset! Jeg var jo ut og inn av det sykehuset støtt i hele oppveksten, helt fra familien flyttet til Oslo fra Stavanger da jeg var to og et halvt år gammel, og Stavanger sykehus sendte meg dit for videre oppfølging. Og dette er i hvertfall godt tema til bloggen min, så dette kunne jeg ikke gå glipp av!

Det var interessant å se leiligheten Margrete bor, i Pilestredet Park! Det var jo en helt vanlig leilighet i 4. etasje, med veranda utenfor. Artig å se hvordan de har fått til det med å utvikle sykehusområdet til et vanlig boligsamfunn!

Sykehuset var jo stort og med alle slags ulike avdelinger og mange bygg. Du ser ikke leiligheten jeg besøkte fra den vinkelen bildet over er tatt. Ut i fra det jeg hørte og fra søk på nettet, tror jeg det kan ha vært øyeklinikken som lå der jeg var på besøk.

Minneskilt om det gamle Rikshospitalet.
(Foto: Gro Jeanette Nilsen.)
Dette var gøy. Vertinnen tryllet frem hjemmelaget pizza og vin til, og kaffe og is til dessert. Flott fotovær var det også! Jeg husker Margretes familie fra langt tilbake i barndommen, dette har alltid vært venner av familien. Margretes mor var også til stede på besøk i dag fra Stavanger, og mamma og søsteren min.


Og ja, det høres jo ganske interessant ut å bo på sykehuset, altså uten å være syk, og i egen leilighet.
Det vekket i hvertfall både skribenten, bloggeren og fotografen i meg! Og som jeg nevnte så vidt i et tidligere innlegg, var dette en seanse jeg ikke kunne gå glipp av! Jeg synes faktisk dette var ganske stort!

For en del år siden da jeg hørte at det skulle lages leiligheter i de byggene, kunne jeg aldri tenkt meg å bodd der selv, jeg husker vi snakket om det hjemme og at jeg var ganske klar på at det ville jeg ikke gjort. Det var vel for mye minner om sykehus og smerter som jeg heller ikke hadde det beste forholdet til den gangen. Nå er jeg ikke lenger så negativ til den tanken, og syntes faktisk dette var veldig spennende! Som jeg har sagt før, det er nok bokprosjektet om livet mitt og også bloggen som har fått meg til å tenke, pluss selvsagt at tiden har fått jobbe. Håper at det er i orden for de som er omtalt i dette blogginnlegget at de er nevnt. Ta gjerne kontakt eller skriv i kommentarfeltet hvis du mener noe om noe. Til slutt vil jeg takke for at jeg fikk muligheten til å komme på besøk, det var veldig hyggelig :-)

Jeg har forresten funnet en ekstern artikkel om videreutviklingen av det gamle sykehuset etter søk på nettet;
Slik ble Rikshospitalet en boligidyll (Artikkel fra Fredrikstad Blad, februar 2015.) Syntes vel artikkelen skulle stått i en Oslo-avis, da, men jeg skjønte poenget... :-)

Det kommer snart andre temaer fra meg på bloggen, måtte bare få nøstet opp denne løse tråden fra tidligere påbegynt tema :-)

Har du noen gang vært på den gamle utgaven av Rikshospitalet i Oslo?


Besøk i gamle trakter ved det gamle Rikshospitalet i Oslo.
(Foto: Gro Jeanette Nilsen.)


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------



Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei! Artig når bruk av bygningsmasse kan gjøres om på den måten. Jeg har aldri vært på Rikshospitalet verken som pasient eller besøkende (tror jeg), men tror jeg var innom området en gang etter at det ble omgjort.
    Her går det pt dårlig med skivingen - når sommeren endelig kom blir det for dmt å mure seg inne... kanskje jeg må jobbe om natten istedet? :) God helg!

    SvarSlett
  2. Hei, takk for svar! Ja, syntes dette var ganske artig. Når det gjelder skrivingen, går det jo litt i perioder her også ja, jeg må nok innrømme at det har blitt mest blogging på skrivefronten akkurat nå, men så er jeg også i en periode hvor jeg venter på ting, litt i tenkeboksen i forhold til andre ting og så videre. Man trenger skrivepauser innimellom og gjøre andre ting som igjen kan bli noe å fortelle om i blogginnlegg osv.

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)