onsdag 13. januar 2016

Hold orden i medisinene dine!

Jeg kom tilfeldigvis over utfordringen Rydd skapet på Norske interiørblogger, om å rydde i medisiner. Jeg tenkte at dette var kanskje noe å delta på. I hvertfall et godt emne å skrive om på bloggen, i og med at jeg blogger om helse og medisiner som et av mine hovedtemaer! Det er gjerne lett å være litt sløv når det gjelder å rydde i medisiner. Noe ligger gjerne i et utvalgt skap på kjøkkenet, men samtidig finner man tabletter henslengt i nattbordskuffen, og diverse ulike vesker og toalettmapper som man veksler mellom å bruke. Kanskje det lyder kjent for flere enn meg? Når det gjelder tabletter og såkalte "vanlige" medisiner, er jeg nok litt sløv, jeg også.

Medisinutstyr.

Jeg ser at jeg nok er flinkere til å holde orden i de medisinene som har med blødersykdommen å gjøre, hva gjelder sprøyter, nåler, plaster og annet. Jeg er nødt til å holde orden på hvor mye jeg har igjen til enhver tid, for å vite når jeg må bestille opp nytt. Dette er jo noe jeg bruker tre dager i uken og er nødt til å ha oversikt. Når det gjelder selve blødermedisinen, dvs. medisinflaskene, er jo det ganske enkelt, ettersom de må oppbevares i kjøleskap, så de vet jeg alltid hvor er.

Medisiner lagret i kjøleskapet.

Jeg hadde senest i går en prat med helsepersonell om dette med retur av medisiner til apoteket, utgåtte medisiner, kildesortering, destruering og så videre. Dette fordi jeg var på en årlig medisinsk kontroll hos Senter for sjeldne diagnoserRikshospitalet, i forbindelse med blødersykdommen min, og tok blant annet opp dette som et av de tingene jeg tenkte jeg skulle snakke med dem om.

Og når jeg først er i gang; Husk også å holde oversikt over legeattester, resepter og liknende også! Sett dem i en ringperm, og ha også oversikt over eventuelle kopier. Til slutt kan du oppdatere telefonlisten for fastlege, sykehus, tannlege og så videre.

Lykke til med oppryddingen!



Takk for at du følger bloggen min!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)