torsdag 14. juli 2016

Kontroll av ryggproblemer på Rikshospitalet.

Kjære leser!

Som jeg fortalt i gårsdagens bloggpost ble dagen i dag tilbrakt på Rikshospitalet, Hematologisk avdeling. Og det skulle snart vise seg at i dag var jeg faktisk i ganske god form, hadde ikke så veldig vondt, bare litt antydninger. Det irriterte meg litt, for når jeg endelig skulle legge frem problemet for legen hadde det jo vært greit om jeg faktisk var litt mer dårlig! Hm... Hadde jo ikke tatt noe medisin før jeg dro heller, da hadde det jo ikke vært så rart om jeg ble bedre. I går var jo smertene veldig reelle. Og jeg sa det til han også, at jeg visst hadde en mye bedre dag i dag enn i går og mange dager før det.

Legen fant ikke så veldig mange feil på kontrollen, han. Noe vondt ja, men ikke av det verste. Men jeg var glad for å bli tatt alvorlig, og jeg fortalte jeg hadde hatt ryggsmertene lenge, og at det gikk ut over andre ledd også som ble skadelidende med blødninger i hofter og ankler.

Konklusjonen ble at jeg skulle få innkalling til MR om en ukes tid, og det synes jeg høres veldig fornuftig ut. Jeg ble lettet da. Synes at de bør finne noe i ryggen altså, men blødninger som jeg hadde i for eksempel i hofteledd kan forsvinne med transfusjoner, som jeg ser at det ofte gjør selv om det kanskje må mer medisin enn vanlig til.

Jeg er i alle fall glad for at denne undersøkelsen er unnagjort, syntes det satt litt langt inne å skulle ta kontakt med sykehuset midt i fellesferien, som jeg sa, men noen ganger må man bare. Jeg følte meg faktisk friskere og mer avslappet med en gang helsepersonell hadde tatt over kontrollen, i stedet for at jeg selv skulle ha alle vurderingene og bekymringene alene.

Konklusjonen min; Er du i tvil - kontakt legen. Heller en gang for mye enn en gang for lite. Altså, jeg mener selvsagt at man må vurdere om det er nødvendig, men er man i tvil kan det være greit å få helsepersonells vurdering i stedet for å gå og lure. Så blir kanskje resten av ferien litt enklere å ha med å gjøre også :-)




Flotte blomster utenfor Rikshospitalet.



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!



--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei! Så fint at får ta MR, selv om de ikke skulle finne noe ekstraordinært er det jo fint med en sånn sjekk etter at du har hatt så mye ekstra i det siste. Og ja, det er vel typisk at man er litt bedre den dagen legen skal sjekke? Jeg har også hatt det sånn noen ganger, vært skikkelig bekymret og dårlig, men så har jeg ikke fått time hos fastlegen før en uke senere og da har selvfølgelig verdier etc normalisert seg igjen og jeg føler meg mest som en hypokonder ;) Men bank i bordet, jeg er sjelden dårlig, og det verste jeg husker fra de siste to årene er en lett forkjølelse som varte i hele to dager. Kjenner meg heldig som kan si det. God helg!

    SvarSlett
  2. Hei, og takk for kommentar. Jo da, det er ganske typisk det der med at man plutselig føler seg bedre når man endelig skal til legen. Men tror jeg skal være glad for at de skal følge det opp videre, ja. Riktig god helg til deg også!

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)