søndag 28. august 2016

Slik kan også ikke-bloggere kommentere bloggposter!

Kjære leser!

Fra tid til annen får jeg spørsmål fra ikke-bloggere, om hvordan man kan kommentere bloggposter på bloggen min uten å måtte ha en Google-profil eller være på bloggplattformen Blogger. Dette er et tema som ofte går igjen, og jeg tror det er på tide at jeg sier noe om det.

Det å registrere seg som følger av en blogg er kanskje ikke så lett som en skulle tro, uten å være tilknyttet en bloggplattform eller Google, litt usikker på akkurat dette. Trodde det skulle være enkelt, men jeg får innimellom tilbakemeldinger om at man ikke greier å registrere seg eller kommentere, og ofte fra de samme personene. Noen som har en god fremgangsmåte? Trodde man kunne logge inn med flere sosiale medier, men kanskje ikke? Mulig jeg må åpne for google-følgere også, men det hjelper ikke i de enkelttilfellene jeg snakker om her, da det er personer som etter hva jeg forstår ikke er på Google.

Men det jeg ser, er at man i hvertfall kan kommentere konkrete bloggposter uten å registrere seg som følger. Jeg vet noen har prøvd det også men ikke greid det, men jeg har også eksempler på folk som får det til, også folk som ikke har så mange sosiale medier-plattformer. Et eksempel finner du i en kommentar til dette diktet.


Under her ser du et bilde av et kommentarfelt i bloggen min, bare for å lettere kunne forklare. Det at det står logg inn med mitt navn på dette enkeltbildet skal du ikke bry deg om, ettersom jeg jo var innlogget  på min egen profil da bidet ble tatt! Har du en google-pofil vil det stå at du kommenterer som deg (navnet ditt) og da er det jo greit. Men nå tenkte jeg mest på dere som ikke har en Google-profil.

1.
Dette er kun et bilde av et kommentarfelt under
bloggen,
for å vise deg når jeg forklarer.














2.

Velg hvordan du vil logge inn. 














Slik kommenterer du på blogginnlegg uten å være en følger av bloggen:



1.       Klikk deg inn på det spesifikke blogginnlegget som du vil kommentere.


2.       Klikk på innlegget så du er sikker på at du ser hele, også kommentarfeltet nederst. Da vil du se at det står ”Kommenter som”...


3.       Skriv kommentaren, men husk å velge nytt kommentarfelt og ikke heng deg på en annens kommentar.


4.       Klikk på den lille pilen ved "Kommenter som.." og velg hvordan du vil logge inn, og hvis du ikke har noen av de alternativene som du får oppgitt der, ville jeg prøvd enten ”Open Id” eller ”Anonym”. Hvis du velger anonym tror jeg du må skrive hvem du er, for da kommer ikke det frem av seg selv. Jeg skjønner jo ikke hvem det er fra hvis det bare står at det er skrevet av ”Anonym”. Kan hende det er sånn med Open Id også, det vet jeg ikke. Hvis noen har kommentert før deg, så husk å velge et helt nytt kommentarfelt, ikke skriv som undertekst på noen andres kommentar. Og det er en god regel å ikke skrive helt private beskjeder, i og med at dette blir offentlig.


5.       Det er viktig at du klikker på den BLÅ knappen nederst til venstre, der det står ”Publiser”, og ikke den til høyre der det står ”Logg ut” , for da mister du det du har skrevet. Jeg hører at mange gjør feil her, så vær våken :-)


6.       Greide du det? Du vil nok få beskjed om at kommentaren ble sendt til kommentarmoderering hos meg, så da ser jeg den og legger den ut etter godkjenning :-) Husk å ikke legge ved lenker, da slikt ikke vil bli publisert pga. sikkerheten både for meg selv og andre lesere. Man har sånne strenge kontroller for å unngå spam og useriøse kommentarer. Håper at du greide å kommentere! Typisk for bloggkommentarer er også at man kommenterer det bloggposten handler om, sånn at det blir en fin liten debatt av det.

PS: Jeg vil selvfølgelig veldig gjerne ha  følgere på selve bloggen også, ikke bare på Facebook og andre sosiale medier, hvis du får til å registrere deg? Du greier det nok til slutt! Lykke til!


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)