søndag 23. oktober 2016

Boktips: Listelykke!

Boktips: Listelykke!
Boken Listelykke er god inspirasjon til
rydding og oversikt:-)
Kjære leser!

Har du ikke lest Listelykke? Da har du noe å se frem til!

Jeg tok et par dager helt fri fra bloggen min og det jeg vanligvis driver med. Fant ut at jeg skulle gjøre noe helt annet. Jeg har i helgen sittet i godstolen og lest boken Listelykke av Gunn Beate Reinton Rulnes, Cappelen Damm, 2016. Jeg bestilte boken nylig fra Bokklubben.

Egentlig hadde jeg tenkt å lese en skjønnlitterær bok nå, og begynte også på en, men Listelykke fristet veldig, og jeg tenkte den kunne bli litt nyttig og få meg inspirert til å rydde og skrive lister :-) Og jo, den gjorde det! Roteskuffen på kjøkkenet er nå ryddet opp i, tør jeg fortelle at jeg gjorde det midt på natten, tro? Det er sånt som skjer når man har sittet lenge og lest utover kvelden og latt seg inspirere. Får ikke sove da, vet du!

Det samme skjedde med skrivebordsskuffene mine. Og et par andre steder, men jeg er på langt nær ferdig, kun med å lese. Så sant jeg ikke blir fristet til å bla tilbake, for boken var veldig oversiktlig og god! Underveis da jeg leste noterte jeg ideer jeg fikk om områder jeg skulle rydde på eller ting jeg kunne kaste.

 Må også nevne at i tillegg til boken kunne man kjøpe boken Listelykke notatbok. Jeg gjorde det også, men har foreløpig ikke gjort så mye med den ennå, annet enn å titte litt. Men tenker jeg skal begi meg i kast med den praktiske delen også, der er det satt opp lister som skal fylles ut og så videre.

Noen tips i boken har man hørt før, men her er ting satt sammen på en annen måte, og jeg synes at dette fenget. For eksempel dette med å tømme skrivebordskuffen helt, og kun legge tilbake det du helt sikkert trenger, og legge resten i en eske en stund. Plukk fra esken etter hvert hvis du trenger det, men hvis ikke; kvitt deg med den:-)

Og ja, det er mange steder man behøver å rydde, ikke bare nødvendigvis hjemme. Boken snakket også om velkjente temaer som kontoret, skrivebordet, PC'en og så videre :-)

For en del år siden leste jeg Rita Emmetts Rotekoppens ryddebok fra 2008, veldig god den også, og den har jeg forresten lest flere ganger. Jeg nevnte den her på bloggen for noen år siden i blogginnlegget Opprydding i manusbunkene. Rotekoppens ryddebok hadde flere konkrete nesten skjønnlitterære eksempler, mens denne "Listelykke" var direkte rettet mot meg som leser, på en litt annen måte. Begge bøkene anbefales på det varmeste! Dessverre er visst ikke Emmett's "Rotekoppens ryddebok" å få tak i lenger, i alle fall ikke på norsk. Rulnes sin bok Listelykke er jo helt ny av året, og dessuten er forfatteren norsk. Denne listeboken har selvsagt en litteraturliste bakerst, og der ser jeg at Emmett's bok også er oppført.


Prøv Listelykke, kanskje du blir litt hekta du også :-) God leseøkt - og ryddeaksjon!

Eller kanskje du allerede har lest - og ryddet, du også?



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


Les gjerne mer om Gro Jeanette Nilsen



--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)