tirsdag 13. august 2013

Opprydding i manusbunkene.

Ikke alt ved det å skrive bok er rosenrødt. Hvis du er like nostalgisk og glad i minner, redd for å kaste noe viktig, sånn som meg, ja da skjønner du kanskje hva jeg vil fram til.

I går I går kveld hadde jeg ryddesjau i manusbunkene mine. De som lå stablet i skap og skuffer, i esker og litt rundt om kring. Den aller siste utprint-versjonen av hvert enkelt bokprosjekt vet jeg selvsagt hvor jeg har. Den har jeg kontroll på og vokter som en hauk. Men det fins eldre versjoner av manuskriptene også, vet du. Som ikke papirinnsamlingen får tak i. Litt kaster jo jeg også. Ark med skrivefeil, dårlig blekk-kvalitet eller sånt. Men hele manus kaster jeg sjelden. Tenk hvis den gamle versjonen av for eksempel boken om livet mitt likevel er bedre enn den nyeste, og så videre. Men selvsagt er det jo sånn at jeg oppbevarer mange av de forskjellige versjonene på PC-en også, så jeg finner dem jo der! At PCer kan gå i stykker er jo heller ingen unnskyldning, om man sikrer seg med backup. Det er altså ingen reell grunn til at papirbunkene skal ta overhånd. Men jeg lar dem få lov. Jeg kan bare skylde på meg selv her, gitt!

Pr. dags dato har jeg to bøker jeg arbeider med, og hvor begge er ganske omfattende prosjekter. Men det å kaste hele manuskripter, det forekommer som sagt ikke. Som du skjønner har jeg bunker som fjell hvis jeg samler alt sammen.Det ser kanskje ikke så ille ut her, men hvis du kommer nær nok, ser du stablene. Og de hvite eskene er stappfulle, fikk så vidt på lokket. Jeg sender for øvrig varme tanker til en bok jeg har lest om rydding, selv om det gjaldt mer generell rydding, og det er "Rotekoppens ryddebok" - Få ting på plass, og kvitt deg med resten." av Rita Emmett. Det er et godt boktips til generell ryddeinspirasjon. Du finner den i hvertfall hos Bokkilden. Det ser dessverre ikke ut som Bokklubben  har den norske utgaven lenger, kanskje ikke så rart når jeg anbefaler den til alle jeg møter :-) Men den engelske versjonen er sikkert god, den også.
Forrige gang jeg hadde bursdag fikk jeg faktisk en fem-pakkers-stabel med hvite ark i gave. Helt klart fra noen som kjenner meg godt og er veldig informert om mitt skribentliv! Kanskje du til og med kjenner deg igjen i stablene av papir? Kanskje du har stabler selv også, enten det er hjemme eller på jobben?Endelig har jeg fått samlet og arkivert halvparten av manusbunkene i et skap. Det gjenstår å merke noen av eskene med navn og få plass til de resterende eskene og bunkene. På bildet har jeg sladdet navnet på bokprosjektet. Her kan du se et bilde av det nye manuskriptarkivet mitt. Og jeg velger å tro at manuskriptene mine og hovedpersonene mine trives i sitt nye hjem arkivskapet. Mens de venter.


Takk for at du følger bloggen min!

---------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hahahaha undskyld at jeg ler du...dette virker veldig kjent, bare at jeg har gjemt alt i skap :) Men kaste noe? Nei forekommer aldri :)

    SvarSlett
  2. Heisann! Tusen takk for artig kommentar! Jeg ser at jeg tydeligvis glemte å svare på denne i farten da den kom, og beklager det. Morsomt at noe av det jeg skriver om er gjenkjennbart :-)

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)