fredag 16. desember 2016

Ikke meg som vant novellekonkurransen, - men hva synes jeg?

Kjære leser!

Jeg kan nå fortelle at nei da, det var ikke meg som vant novellekonkurransen jeg deltok i for en stund siden. Det var en julenovelle som var oppgaven, og en avis som arrangerte konkurransen. Novellen skulle komme i avisens julemagasin.


Jeg regnet aldri med å vinne, men syntes det var veldig spennende og inspirerende å prøve seg på en utfordring innenfor skrivingen igjen! Jeg tok utgangspunkt i en novelleide' jeg hadde fra før men som ikke var brukt, og puttet julen og alt som hører med inni, oppdaterte og fornyet det hele på den måten. Likevel var det ganske mye arbeid med den novellen, ikke bare for å få alle detaljer til å passe naturlig sammen, men også for å få til den eksakte lengden som avisen hadde oppgitt at de ville ha. Her ble det mye ordtelling, omskriving og ganske mye arbeid!


Vinneren er nå offentliggjort i avisens julemagasin, og det var som sagt ikke meg. Vi var i følge avisen fem bidragsytere, men vi fire andre fikk ikke noen mail med beskjed om at kåringen var foretatt, dette måtte vi finne ut av selv, må vite! Det at kun vinneren fikk beskjed var jo oppgitt på forhånd da, men likevel synes jeg nok  det var litt dårlig, for å være helt ærlig. Jeg fikk beskjed via bekjente som holder den avisen. Det hadde ikke tatt avisredaksjonen lang tid å skrive en fellesmail på noen få ord til de som ikke vant, om at vinneren var kåret og takk for interessen. Jeg vet heller ikke om novellen min lå på 2. plass eller på sisteplass, for å si det sånn...

Jeg er vant til å arrangere juleskrivekonkurranse selv, gjennom mange år. Vi har da alltid orientert deltakerne i ULFF sine skrivekonkurranser - man fortjener svar etter å ha nedlagt mye tid og arbeid, samt vist interesse for avisen, nettstedet eller ukebladet!

Jeg visste ganske godt at jeg ikke ville vinne denne skrivekonkurransen, men syntes nok de kunne kostet på seg å sende ut en fellesmail med informasjon, som sagt...

Imidlertid har jeg lest vinnernovellen i bladet (som jeg har lånt av en bekjent), og synes at vinnernovellen var veldig god, og jeg er helt enig i at den var bedre enn min. Imidlertid hadde den en veldig kjedelig tittel, som man jo alltid blir advart mot og som jeg advarer mot i ULFF sine konkurranser også.

Vinnernovellen het noe så lite originalt som "En julehistorie." Jul og historie ja, men her burde man kanskje kunne hinte om et tema for å pirre leseren litt så man får lyst til å lese hele novellen. Det er jo gjerne det som er poenget med en tittel. Mange tror at hvis temaet eller oppgaven er en julehistorie, så må historien hete nettopp det. Men det er jo forskjell på et stort hovedtema og et konkret emne for novellen! For å spesifisere;

Jeg tenker det blir litt på samme måten som da folk som var helt ferske på internett før i tiden gjerne valgte å skrive "Hei" i alle emnefelt, uansett om det var en veldig viktig mail eller en liten hilsen i forbifarten. Og i prinsippet kunne jo enhver julehistorie hete "En julehistorie", ikke sant? Men det ville unektelig bli litt lite nyansert og en smule kjedelig... Men tilbake til konkurransen; selve novellen var som sagt innholdsmessig veldig god! Det med tittelen er det helt sikkert mange som er uenige med meg om - dette er kun min mening.

Siden jeg kommer med litt kritikk og sier hva jeg mener, skal jeg unngå å fortelle hvilken avis/magasin det dreier seg om her. Og det jeg har pirket på er jo bare min ærlige mening om måten de gikk frem på samt selve tittelen, for jeg er helt enig i at selve vinnernovellen var flere hakk bedre enn min egen! Og nå bør jeg nok også legge til, at avisen selv forteller at dette var deres aller første skrivekonkurranse. Det kan (og bør) også være en god del av forklaringen. Det jeg reagerte på, går som sagt mest på opplegget til avisen, ikke på vinnernovellen.

Gratulerer så mye til vinneren!



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

3 kommentarer:

  1. Hei, og trøsteklapp-på-skulderen for at du ikke nåde helt opp. Men uansett synes jeg det er fint at du fulgte opp saken her på bloggen. Og så tenker jeg at når det var bare 5 bidragsytere er det ikke så viktig å vite eksakt plassering, sannsynligvis har avisen bare valgt ut en novelle, uten å rangere alle. Så da kan du regnedet som at du kom på 2. plass :)
    Enig med deg i at avisen kunne sendt en epost til alle som deltok. Rart at de ikke gjorde det, for det ville jo dessuten vært markedsføring for nettopp jukeutgaven av avisen. Ikke minst er det eneste måte at deltakerne kan vite at de ikke vant, og at alt er avsluttet. Men ville ikke brukt energi på å irritere meg over det, da. Gå videre, kanskje du kan sende den samme novellen til et ukeblad? Du har god tid på deg til å justere lengde til ca 2500 ord... God helg!

    SvarSlett
  2. Takk for støtten, hehe :-) Jo da, jeg har lagt det bak meg nå, men har måttet bruke litt tid på bloggposten or å få frem de konkrete detaljene sånn at ting blir riktig og at den ikke hørtes mer sutrete ut enn den egentlig er, for jeg er som sagt helt enig i at vinneren var bedre enn min. Og ja, jeg syntes jeg måtte lage en sak på dette for å følge opp løse tråder på bloggen, og spesielt fordi det hører til et av hovedtemaene mine :-)

    Ja, det kan godt hende jeg bruker novellen et annet sted, tenkte egentlig å legge den ut på nettområdet mitt hos ULFF, men vi får se om jeg kanskje prøver et annet sted også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Prøv å selge den først! Så snart du legger den ut på nettet er den publisert, og det blir omtrent umulig å selge den med enerett feks til et blad. Det meste av jobben er jo gjort.

      Slett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)