torsdag 26. januar 2017

Tanker om reisen gjennom bloggen.

Kjære leser!

Innimellom tenker jeg ved gjennomlesning av bloggposter jeg nettopp har skrevet, at er dette egentlig noe noen vil lese, eller er det bare interne sykdomsnotater og skribenttanker som ingen skjønner noe av? Og publisering på bloggen ja vel, men er det egentlig noe å dele videre i sosiale medier?

Hm, godt spørsmål. Noen ganger er det jo helt greie og kanskje til og med konkrete litteraturtemaer og skribentliv jeg skriver om på bloggen, mens andre ganger kan det kanskje bli litt internt? Imidlertid er jeg som regel ganske nøye med hva jeg publiserer og ikke, og innimellom får bloggposter jeg er usikker på ligge og modnes noen dager før jeg publiserer. Innimellom har jeg kanskje også vært litt rask, ja.

Jeg har som du kanskje har sett ryddet litt opp underveis og slettet eller endret noen gamle bloggposter, men likevel. Jeg er innimellom usikker, jeg innrømmer gjerne det. Og en ting er mine egne personlige ting. Men så er det også dette med hvordan omtale andre. Jeg prøver å ikke være så personlig når det gjelder andre enn de jeg vet det er greit for, og forsøker å ikke gå så veldig i detalj, men enkelte ganger er det vanskelig når man skal skrive. Man vil jo gjerne være litt detaljert også, sånn at det ikke blir for kjedelig. Jeg har jo også noen venner og bekjente som er offentlige personer, så dem synes jeg det er greit å nevne. Også i forhold til andre bloggere er jeg innimellom litt usikker, det er jo ikke sikkert de vil bli nevnt i den forbindelsen jeg gjør det? Derfor omtaler jeg innimellom folk litt generelt uten å lenke til dem. Bare gi beskjed hvis du mener noe om noe.

Hva man skal si og hva man ikke skal si om personlige ting er ofte et tankekors. Men jeg vet i alle fall at jeg har hatt godt av denne reisen gjennom bloggen, om å lære å fortelle om ting som kanskje i starten var en kjempeutfordring. Og nei da, jeg har absolutt ikke tenkt å legge ned bloggen. Tenkte bare å oppsummere litt for meg selv (og leserne) litt om dette bloggprosjektet, og hvor det står i dag.

Følg meg gjerne på reisen gjennom bloggen!


Fortsatt fin kveld :-)


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

Les gjerne mer om Gro Jeanette Nilsen




-------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

6 kommentarer:

  1. Hei! Ville bare si at jeg setter pris på å følge deg her på bloggen! Noen innlegg er mindre interessante for meg enn andre, og andre ganger synes jeg det er veldig fint, om det nå er fordi du blogger om skriverelaterte tema eller at det er personlig. Synes variasjon er bra, og om ett innlegg ikke treffer meg så bra, er det jo aldri lenge å vente på neste oppdatering. Stå på! :)

    SvarSlett
  2. Hallo, og tusen takk for tilbakemelding! Det er interessant å høre meningene til dere som leser, da man innimellom kan bli litt usikker. At ikke alt fenger alltid skjønner jeg godt, men ved å legge inn litt personlighet håper jeg at jeg i hvertfall greier å knytte sammen temaene på et vis.

    SvarSlett
  3. Jeg liker også å følge bloggen din, men tar hovedsaklig del i det litterære. :) Leser også personlige innlegg og synes du er dyktig på å balansere.

    SvarSlett
  4. Tusen takk, Susanne :-) Jeg setter stor pris på deg og at du følger :-)

    SvarSlett
  5. Kære Gro Jeanette

    Jeg synes, du har en utrolig fin blog. Jeg er et kig forbi, og har aldrig været her hos dig før. Noget slår mig, når jeg læser dit indlæg her, og det er, at du skal være stolt af dig selv som blogger! Hvis jeg kunne bestemme, altså. Og du må også godt forvente noget af dine læsere.
    Bare rank ryggen, Gro Jeanette. Og bestem selv hvad du har lyst til at blogge om. Jeg forstår, at det kan være fint at få tilbagemeldinger og sparre med andre bloggere, men jeg tænker, det er vigtigt du beholder kraften i dig selv. Hvis du altså har lyst. Jeg kan jo ikke bestemme det.
    Da jeg gik på seminariet for snart mange år siden, talte vi om det at være personlig kontra privat, i vores arbejde som pædagoger. Jeg tænker, I bloggere, også arbejder med de begreber. Og det må være en svær balancegang ind i mellem. Jeg forstår det godt. Det vigtigste er, at du tager udgangspunkt i, hvad DU føler. Hvad der er godt for DIG at blogge om. Sådan tænker jeg i hvert fald. Måske kan du bruge det?
    Og jeg ønsker dig inderligt alt det bedste og held og lykke på din blogge rejse.

    Klem herfra Danmark.

    SvarSlett
  6. Tusen takk for hyggelige ord, Laila! Jeg ser du har mange fine tanker om blogging, og det er nok sant at man lett kan henge seg litt opp i hva leserne gjerne vil lese. Men jeg forsøker å gjøre litt begge deler. Det er først og fremst mitt liv innenfor de to hovedtemaene skribentliv og helse jeg skriver om, men det kommer jo også litt personlighet innimellom.

    Dette med personlig kontra privat var det første jeg måtte tenke grundig gjennom da jeg begynte å blogge personlig i 2013. Jeg synes det er viktig at man er litt personlig rundt det hele for at leserne skal henge med, og danne seg et bilde av situasjonen eller bloggeren. I min aller første bloggpost "Dagbok på nett" var jeg veldig usikker på hva jeg hadde begitt meg ut på! Nå er det litt lettere å avgjøre hva som er for personlig, selv om jeg av og til synes det er bra å ta med litt av det også, bare man har et bevisst forhold til det.

    Igjen tusen takk for en veldig hyggelig tilbakemelding, du er hjertelig velkommen til å følge bloggen og kommentere igjen:-)

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)