tirsdag 11. april 2017

Redigering av eldre bokmanus til langt på natt.

Kjære leser!

Som jeg fortalte i Liste over mål for påsken 2017 er jeg ikke helt komfortabel med å legge ut helt konkrete skrivemål eller gjøremål for øvrig på bloggen. Det er ikke alltid man har verken tid eller inspirasjon, i tillegg til at jeg aldri helt vet om sykdom setter en stopper for ting jeg har planlagt. Derfor var de målene som omhandler manus litt under tvil, ja. Jeg synes vel heller det er bedre å bli positivt overrasket enn skuffet.

Men da jeg hadde lagt ut den bloggposten, tenkte jeg at jeg kunne jo finne frem det ene manuset som jeg skulle gjøre noen konkrete endringer på, og forsøke å forberede arbeidet, og dermed i allefall kunne si at jeg hadde startet. Så ville det bli enklere etterpå når jeg skulle fortsette, tenkte jeg.

Arbeidet med dette ene manuset var i første omgang å kopiere alle de eksisterende tekstene (til sammen ca. 40 sider) som skulle være med, over i et og samme dokument. Dette for å ha et eneste dokument og ikke veldig mange løse. Litt mer oversikt, mindre rot og forvirring, tid som går med til leting, arkivering og så videre. Ja, du skjønner sikkert.

Da jeg først hadde funnet ut hvordan jeg ville ha det, ble det vanskelig å stoppe. Jeg var jo så godt i gang! Det var ikke mye ren skriving annet enn noen endringer. Mest kopiering, strukturering og å lage en helhet. Det hele endre med at jeg ble sittende utover kvelden og ut i de små timer, og gjorde denne delen av jobben helt ferdig! Jeg hadde jo ingen planer dagen etter. Ikke som jeg visste om enda, i hvertfall!

I morges tikket det inn en melding på mobilen min. Tanten min lurte på om jeg ville være med ut på byn og spise lunsj i dag? Det hørtes jo veldig koselig ut, og vi skulle ikke treffes før utpå dagen.

Planen var å fortelle om begge disse temaene fra det siste døgnet i samme bloggpost, men jeg ser at det fort kan bli litt rotete, dessuten ville det bli en litt for lang bloggpost. Så jeg kommer tilbake til byturen i neste blogginnlegg.




Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

Les gjerne mer om Gro Jeanette Nilsen



--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei! Ser du er aktiv her nå, er allerede sent ute med å kommentere på innlegget jeg leste i går :) Jeg er omsider tilbake på hjemmekontoret i byen, kommer til å være litt mer aktiv på nett framover. Høres ut som du har hatt en glimrende arbeidsøkt på manus! Når man bare må gjøre litt til, og så litt til, har ihvertfall jeg gjerne fått en slags hook til oppgaven. Å organisere avsnitt og tekstbolker kan være mer tidkrevende enn det høres ut, for om du har en del er det ofte mange avgjørelser underveis. Rekkefølge og struktur er noe av det jeg har slitt mest med i det manuaset jeg selv jobber med nå. Selv om det kan omrokkeres en del senere, er det mye bedre å ha god styring på dette så tidlig som mulig. Lykke til videre, håper du ble fristet til å skrive litt nytt også!

    SvarSlett
  2. Hei, og takk for kommentar! Ja, det kan ofte være en del arbeid med manusredigering også, og akkurat den redigeringsøkten jeg fortalte om her ble jeg rett og slett veldig innstilt på å få gjort ferdig. Er man ivrig nok, er det utrolig hvor mye man kan få gjort :-) Og ja, det er en fordel at mest mulig av innholdet struktureres godt tidligst mulig. Noen ganger må ting likevel flyttes litt på og endres etter hvert som man jobber.

    Og ja, jeg skal nok skrive litt nytt også, men har følt at jeg har hatt flere eldre tekster som jeg måtte se å få gjort noe med. Fortsatt fin påske!

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)