søndag 28. mai 2017

Hva slags makuleringsmaskin bruker du?

Kjære leser!

Det er vel ingen hemmelighet at skribenter og forfattere ofte har (og bør ha) et nært forhold til egne tekster. Og så er det jo sånn, at tekster underveis gjerne må justeres, omskrives, redigeres, ja, i det hele tatt... Det er ofte en lang vei frem til ferdig tekst! Selv skriver jeg ofte ut teksten på papir også, for bedre å kunne gå igjennom uten å sitte ved PC hele tiden.

Men de tekstene som er tidligere utkast og som fins i utprintet versjon, som skribenten selv refuserer og lager nye og bedre versjoner av, hva skjer med dem. tro?

Enkelte av oss kan vel innimellom få litt hetta over å kaste gamle manus rett i papirsøpla. Tenkte derfor jeg skulle slå et slag for makuleringsmaskinen. Den på bildet her er en enkel makuleringsmaskin kjøpt på Select. Riktignok drives den manuelt og tar kun et ark om gangen. Jeg har vurdert å skaffe meg noe mye større, men fant ut at jeg ikke ville legge så mye penger i, ja nemlig... produksjon og bearbeiding av søppel... Men for å kunne makulere det viktigste, fungerer denne maskinen fint. Jo da, jeg har fornyet den noen ganger også, ettersom jeg har brukt slike i flere år, men om man behandler den pent, gjør den det jeg ber om :-) Mot at jeg sveiver og mater med papir, selvsagt! Jeg vet det fins andre, og kanskje bedre enn denne, og kanskje du til og med har en å anbefale meg?


Kjenner du denne varianten av makuleringsmaskiner? Og hvordan behandler du verdipapirer og tekster du ikke vil andre skal lese? River du dem i stykker, eller hva?

Enkel og grei makuleringsmaskin.



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


Les gjerne mer om Gro Jeanette Nilsen




--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei! Har vært stille fra meg en stund nå, men nå er jeg tilbake på hjemmekontoret :) Her finnes nok ingen makuleringsmaskin, men jeg skriver heller ikke ut tekstene mine. Har stort sett skrevet noveller, og da liker jeg å redigere etc på skjermen. Men ser jo at det før eller siden må bli utskrift av det store manuset. Får ta tak i problemstillingen når den er reell, kommer nok ikke til å kaste et helt manusutkast i papir-containeren, nei. Fin pinse!

    SvarSlett
  2. Hei! Tusen takk for svar! Nei, man behøver jo nødvendigvis ikke å makulere heller, men jeg synes ofte at det kan være litt greit å få slettet alle spor i det jeg har valgt å kaste, he he. :-) I noen tilfeller litt sikkerhetsmessig bra også, synes jeg.

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)