mandag 26. juni 2017

Blødermedisinering midt på natten.

Kjære leser!

Jeg hangler faktisk litt enda jeg, slik jeg gjorde på lørdagskvelden. Men det henger sammen med nye utfordringer, og ikke etter lørdagens handletur.

Hjemmehjelpen min skulle komme i morges, derfor forsøkte jeg å være nøye med å komme meg i seng til rimelig tid i går. Sånt er jo ikke alltid like lett når man har en PC tilgjengelig, er min erfaring.

Normalt skal hjemmehjelpen jo komme klokken ti, men hun som har vært her de siste gangene har jo plutselig kommet klokken åtte om morgenen eller ni, og også elleve. Man vet aldri. Derfor var jeg oppe klokken åtte, sånn i tilfelle. Imidlertid hadde ikke natten vært så bra. Selv om jeg kom meg i seng i rimelig tid, hadde jeg ganske vondt i benet i går kveld, og tenkte det kunne være en blødning. Imidlertid var det i den foten jeg har litt mindre følelse i, derfor kunne jeg ikke være helt sikker på det. Det er rett og slett litt vanskelig å definere slikt i den foten.Tenkte at dette får jeg ta stilling til i morgen etter hjemmehjelp. Da vet jeg også litt mer om jeg fremdeles har vondt, tenkte jeg. Og sovnet til slutt.



Våknet plutselig klokken fire om natten, av at foten gjorde veldig vondt, og tenkte at dette må være en blødning, som jeg trodde. Og en langvarig indre blødning i foten nå vil jeg helst ikke ha, ettersom jeg har litt program denne uken. Derfor valgte jeg å sette sprøyte med blødermedisin midt på natten. Greit nok at jeg trengte å sove, men det ville vel ikke bli så mye søvn med de smertene uansett, tenkte jeg.

Heldigvis gikk medisinering greit, og jeg kunne innta dynelandet igjen. Visste jeg hadde få timer foran meg, så jeg sjekket en gang til at vekkerklokken sto på. Jo da, det gjorde den. Da jeg våknet følte jeg meg riktignok ikke helt utsovet, men foten min, den var helt bra igjen! Helt utrolig at slikt er mulig!

Og ja, hvis noen lurer. Som jeg har fortalt tidligere, er jeg på profylaktisk (forebyggende) behandling når det gjelder blødermedisin. Jeg tok en dose av det lørdag før handleturen, så den neste skulle jeg ikke ha før i dag, mandag. Nå tok jeg dagens dose om natten, noen timer for tidlig, men når det er konkret blødning inne i bilde, så kan jeg det. Dette har jeg muligheten til å avgjøre selv (men kontakte helsepersonell hvis jeg er i tvil). Jeg skulle jo ha blødermedisin i dag likevel, så noen timer fra eller til spiller nok ikke  noen stor rolle akkurat nå i denne konkrete sitasjonen. Nå må jeg bare være litt obs, ettersom den kan komme tilbake. Men jeg håper og  tror at det skal gå greit.

Hjemmehjelpen denne dagen var en annen enn hun som har vært her de siste gangene, faktisk ei jeg ikke hadde truffet tidligere. Men hun var hyggelig og kom litt over ti, veldig flott at hun ikke kom supertidlig, for akkurat i dag var det godt å slippe mer stress på morgenkvisten.

Jeg hanglet litt på grunn av søvnmangel utover dagen, og fant ut at jeg måtte ta en litt tidligere ettermiddagshvil enn jeg pleier. Det gjorde susen. Fikk sovet inn igjen litt av etterslepet, og det trengte jeg.

Jeg har ellers mange ting jeg hadde tenkt å gjøre i dag, og også blogge om. Men jeg får se hvor langt jeg kommer. Akkurat nå følte jeg mest for å sette ord på det siste døgnet mitt på bloggen.



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


Les gjerne mer om Gro Jeanette Nilsen



--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du en kommentar til dette blogginnlegget?