mandag 29. november 2021

Eldre bokprosjekt - en mulig gjenåpning?

Eldre bokmanus - frem i lyset?
Eldre bokmanus - frem i lyset
etter hvert?
(Foto: Gro Jeanette Nilsen.)
Det har som tidligere nevnt vært enkelte praktiske ting den siste tiden som har krevet en del oppmerksomhet. Men før helgen var jeg i allefall på veldig hyggelig familiemiddag, og ganske sent ble det også. På en helt vanlig ukedag :-) 

Men jeg har også ryddet i noen eldre skriveprosjekter, og kom da over et skriveprosjekt som er så gammelt at jeg nesten hadde glemt det. Dette prosjektet betydde mye for meg da jeg arbeidet med det for over tjue år siden, men etterpå har det stort sett ligget uåpnet. 

Prosjektets tema opplevdes som spennende da jeg arbeidet med det, men jeg er ikke fult så opptatt av det temaet nå. Men kanskje jeg likevel skulle sett litt mer på det, det er jo noe med dette å få litt avstand til eget prosjekt og egen tekst, og kunne se på det med nye øyne. Kanskje det var akkurat det jeg trengte. Hm... Men dette prosjektet krever mye redigering og omarbeiding hvis det skal kunne brukes.

Men fremdeles er jeg først og fremst veldig nysgjerrig på hvordan det går med eksisterende, nåværende innsendte manuskript! Ingen andre manus kommer foran det. For det er det innsendte manuskriptet jeg har brukt all tid og krefter på i mange år nå, og som jeg er mest interessert i å se mellom to permer.

Til de av leserne som skriver; Har du definert neste prosjekt eller har tidligere manus å falle tilbake på, eller arbeider du kun her og nå med eksisterende og eneste manus?

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre! 

 Takk for at du følger bloggen min!

 -------------------------------------------------------------------------------------------- 

 Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

4 kommentarer:

  1. Spennende å oppdage tidligere skriveprosjekter. Tror du at du vil gjøre noe med det?
    Det må være utfordrende å vente på svar fra forlaget. Håper de er interessert i å jobbe med manuset ditt :)
    Jeg skriver på flere ting på en gang. Null disiplin - og hopper fra ide til ide :)
    Ha en fin skriveuke, Gro Jeanette

    SvarSlett
  2. Hei, og takk for kommentar, Augusta! Jeg har ikke tatt helt stilling til om det gamle prosjektet er noe jeg vil gå videre med, selv om det kanskje kunne vært interessant.

    Greier liksom ikke å tenke så mye på andre skriveprosjekter nå enn det jeg venter på svar på. Utfordrende med venting, ja... Men det var artig å finne igjen det gamle prosjektet!

    Gøy at du sjonglerer prosjektene dine! Det har jeg også gjort en del av, selv om det den siste tiden bare var det ene jeg konsentrerte meg om.

    SvarSlett
  3. Nå har jeg vært fraværende lenge igjen, og var veldig spent på om du har hørt noe vedr det manuset du sendte inn. Og så har du altså ikke det, ennå? Jeg tror ihvertfall du ville hørt oe nå hvis forlaget var helt uinteressert, så kanskje de faktisk vurderer det ordentlig denne gangen. Det er lov å håpe!
    Spennene å ta fram igjen gaml tkster og ideer også. Jeg har en hel perm med sånne, men det meste er nok så gammelt at det er litt sånn tenåring-naivt, om du skjønner. Jeg har ingen planer om å jobbe mer med de tekstene, men kanskje kunne jeg fått noen nye ideer ved å bla i dem? Har også to romanmanus jeg skrev (og sendte inn) for ca 25 år siden, det siste ble bare sendt til ett forlag. Begge kunne jeg nok ha bearbeidet litt, men så var det de 3-4 nye romanideene som jeg nesten ikke har gjort noe med men har veldig lyst til å jbbe mer med... Er jo et luksusproblem å ha litt å velge i, men sikkert en kunst å velge riktig. Glede meg til å høre mer om det gamle manuset du vil bearbeide!

    SvarSlett
  4. Hei, og takk for lang kommentar! Jeg venter fremdeles på svar fra forlag, ja. Det er vel bare å smøre seg med tålmodighet en liten stund til.

    Ja, det var litt spennende å se på gammelt prosjekt, og lærerikt å se tilbake på hvordan jeg skrev og planla manus den gangen. Jeg ser også ut i fra et forlagsbrev at det var et forlag som egentlig var litt interessert i det gamle manuskriptet der. Synd at jeg lot det ligge, men jeg tror jeg mistet litt gløden den gangen for mange år siden, og jeg hadde litt for mange prosjekter på en gang.

    Enig i at det er litt luksus å ha flere prosjekter å sjonglere med, hvis man skulle ønske det!

    SvarSlett

Har du en kommentar til dette blogginnlegget?