søndag 28. juli 2013

Dikt: Utgivelse i norskboken "Safari" : Skulle ønske Åndsverkloven var blitt fulgt i "Lærerens bok" også.

Forsiden til leseboken Safari, som diktet mitt ble utgitt i!
Jeg var så heldig å få et av mine dikt utgitt i en skolebok for norskfaget i grunnskolen; Safari 5 i 2006. Gjett om jeg ble overrasket, da jeg fikk brev fra Gyldendal i posten med spørsmål om de kunne trykke diktet i norskboken for 5. klassetrinn!

Det var utrolig hyggelig å bli forespurt om å bli publisert i norskbok, og ekstra gøy er det når norsk var mitt yndlingsfag da jeg gikk på skolen selv!




Jeg hadde faktisk aldri tenkt på akkurat dette diktet som noe spesielt interessant, og skrev det vel litt for moro skyld ved å sette sammen strofer fra noen kjente sanger.

Veldig artig å se hvordan forlaget hadde brukt diktet i boken og stilt spørsmål, delt det opp og til og med laget oppgaver rundt det. Diktet står i Safari 5, Lesebok B, utgitt i 2006. Du finner boken 
Safari 5, lesebok B hos Bokklubben.
ISBN: 978-82-05-33457-1
ISBN: 82-05-33457-9

Du kan lese diktet her;


Fløy en liten blåfugl hver julekveld.

Fløy en liten blåfugl
gjennom vinduet…
Hvem
slapp Pelle ut av buret?

Jeg gikk en tur på stien
og søkte skogens ro…
Den sangen må endres,
da faktisk ikke alle KAN gå,
men kanskje sitter i stol med hjul.

Når nettene blir lange
og kulda setter inn…
Det er julen som setter inn,
det er da langt hyggeligere!

Jeg er så glad hver julekveld…
For noe tull, julen er oppskrytt,
ikke alle er glad i julen,
i hvert fall ikke
hvert eneste år på kommando!

Mikkel rev,
satt og skrev…
Dårlig barnelærdom;
rever kan ikke skrive!

Moralen er;
En liten blå undulat stakk av
gjennom vinduet på julekvelden,
mens vi andre er glade på liksom
fordi rever ikke kan skrive
og det er rolig i skogen.


- Gro Jeanette Nilsen, 2005.

Det fins imidlertid en fortsettelse på historien. Denne utgivelsen var en norskbok på barnetrinnet i grunnskolen, og det fins derfor en "Lærerens bok" i tillegg. Diktet mitt ble omtalt der også faktisk, men  jeg kan dessverre ikke si meg superfornøyd med den oppføringen. Åndsverkloven er  oppfunnet for å brukes, og det burde både forfatterne og et så stort forlag vite. En av mine bekjente i skribentmiljøet på den tiden kommenterte det slik; "Dette hadde jeg aldri godtatt!"

Men, nå er dette blitt noen år siden, jeg klagde og fikk svar også, hvor forlaget var enige med meg. Ettersom dette er noen år siden er det på tide å legge saken bak seg, og håpe at forlaget og forfatterne har lært leksen sin av denne episoden. Det er viktig at loven blir fulgt. Men som sagt var jeg superfornøyd med den første boken, som jo var den viktigste!



#grojeanettesdikt #utgitt 

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)