mandag 26. august 2013

Rent og pent, annenhver mandag.

Helgen var fin den, det ble litt skriving og redigering, men også det jeg kaller forefallende lesing; Lese gjennom aviser og artikler som jeg hadde lagt frem men enda ikke fått kommet meg gjennom. Og rydding, arkivering. Ryddingen er viktig enkelte dager, for annen hver mandag har jeg besøk av hjemmehjelp. Bare halvannen time da, men hun støvsuger og vasker hos meg, og da er det en fordel at hun kommer frem blant ting og tang!


Hjemmehjelpen har jeg fått gjennom Oslo kommune, etter en runde med søknad, legeattest og så videre på grunn av kronisk blødersykdom og tilhørende problemer med smerter etc. Jeg betaler noen kroner for det, men det er ikke det aller største beløpet.


Jeg hadde hjemmehjelp der jeg bodde før også, men det var noe helt annet. Jeg visste aldri om hun ville dukke opp eller ei, og kom hun ikke, var det ikke sånn at jeg fikk beskjed. Jeg måtte selv ringe kontoret  og høre om hun var forsinket eller om noe var kommet i veien. Jeg visste heller ikke om hjemmehjelpen kom klokken 08 eller klokken 14, for å si det sånn. Jeg visste aldri hvem som kom, for det var ikke noen fast. Det kunne være en student, en utenlandsk hjemmehjelper, kvinne eller mann, eller en norsk dame som hadde vært der før, jeg ante ingenting.

Nå er det noe helt annet. Jeg har en fast hjemmehjelper, og jeg er overbevist om at hun er verdens beste, både som hjemmehjelper og menneske! Jeg vet når hun kommer, både dag og klokkeslett. Og jeg får beskjed hvis noe kommer i veien. I tillegg er det greit at det er den samme som kommer hver gang, så ikke allting må forklares i hjel på nytt og på nytt, og at man etter hvert kjenner vedkommende. Det hender det kommer en vikar altså, spesielt i sommerferien, men da får jeg beskjed på forhånd. Det er viktig å vite slikt på forhånd, man hører jo så mye rart i media. Det hender også at spesielle omstendigheter gjør at hjemmehjelpen min må melde avbud og at hjemmehjelpskontoret ikke greier å sette inn noen andre, men jeg får i alle fall beskjed!

Hun som vasker hos meg er ei koselig dame, jeg ville ikke byttet henne ut, ikke for alt i verden.  Og så fint og rent det blir her etterpå!


Takk for at du følger bloggen min!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)