fredag 13. juni 2014

Blødermedisin og tannlegebesøk.

Tannhelse er også viktig!
Tannhelse er også viktig når
det gjelder 
blødersykdommen.
I de siste bloggpostene mine har jeg skrevet om dette med HC-bevis, innbrudd i bil og også vist litt tilbake til et tidligere blogginnlegg om opphold på CatoSenteret som har fått mye oppmerksomhet på internett. Det er kanskje snart på tide å ro seg tilbake til selve utgangspunktet for disse tingene, nemlig blødersykdommen min, som også er et hovedtema for bloggen. Det hadde nok ikke blitt noe Cato-opphold eller HC-bevis uten den. Men da hadde jeg vel forhåpentligvis ikke hatt behov for det heller.

I dag startet dagen med transfusjon, ettersom jeg skulle til tannlegen. De som har fulgt bloggen min vet at jeg har tre faste dager i uken hvor jeg tar intravenøs medisin på grunn av alvorlig blødersykdom. Jeg kan i utgangspunktet ikke rokke ved de tre faste dagene, for da blir det fort rot i systemet mitt. Men når en tannlegedag faller på en av de gjenstående ukedagene, altså en dag jeg ikke opprinnelig skal ha medisin, må jeg planlegge bedre og endre medisindag. Dette fordi medisinen har en viss halveringstid, og det hjelper ingen ting om sprøyten er tatt dagen før. Nesten all virkningen er borte neste dag. Onsdagssprøyten ble derfor denne gangen en torsdagssprøyte. Hvis du skjønner.

Jeg har fortalt om dette med tannbehandling tidligere på bloggen. Men hvis jeg ikke greide å forklare godt nok den gangen hvor linken mellom blødersykdom og tannhelse ligger, så er det rett og slett det at folk med denne sykdommen skal være ekstra forsiktig i forhold til blødninger og problemer som kan oppstå i forhold til tannproblemer, samt at tannlegebesøk og også større inngrep ved tannbehandling krever mye planlegging og medisinering. Jeg kan ikke snakke for alle, men det gjelder mange av oss med sykdommen, kanskje spesielt de som har sykdommen i alvorlig grad.


Når det gjelder den allmenne tannhelsen, kan jeg jo ta med at jeg har innarbeidet meg en vane om når jeg skal til tannlegen, skal jeg sjekke tannbørsten og eventuelt fornye den, og handle inn tannkrem, skyllevann og så videre. Det er greit å ha et system på det, nå jeg først er i gang. Tannlegebesøk betyr derfor også å gå igjennom utstyret hjemme og eventuelt innkjøp. Akkurat det tipset kan gjerne anbefales videre, da det kanskje gjelder for deg også :-)


Men tilbake til det med at transfusjoner før tannlegebesøk betyr planlegging. Det er ofte jeg ringer og bytter den timen jeg har fått, fordi den ligger for tidlig på dagen. Jeg trenger litt tid på meg når jeg skal ha transfusjon først. Det nytter ikke å stresse når man skal sette sprøyte, da går det sjelden bra.


Men, nå er i alle fall tannhelsen sjekket for denne gangen, og pusseutstyret er fornyet:-)


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!



--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du en kommentar til dette blogginnlegget?