lørdag 20. juli 2013

Spennende søk etter gamle minner!

Gro Jeanette på Wold rideskole i Røyken, ca. 1988.Selv om bokskrivingen min stort sett er gjort, rent manusmessig, er det mange detaljer som sjekkes, dobbeltsjekkes og gjerne enda en gang. Her om dagen søkte jeg litt rundt på internett etter konkret kildemateriale. Det vil si steder, arrangementer, skoler og liknende som jeg  har nevnt i manuskriptet mitt. Det er viktig at alt stemmer i størst mulig grad, selvsagt. 

Et av de stedene jeg har nevnt i boken, egentlig litt i forbifarten men likevel, var Wold rideskole i Røyken, som jeg gikk på som tenåring. Jeg tror jeg var tretten år da jeg begynte der. Det vil si ca.1983. Jeg red der til sammen i flere år, men de siste årene var det nok stort sett å dra dit for å leie hest og ri tur. Jeg har verken lest om eller hørt så mye om Wold rideskole i nyere tid, så jeg tenkte jeg kunne søke litt rundt på nettet.

Jeg kan trygt si at jeg ikke fant så mye om selve rideskolen. Det fantes, etter hva jeg kunne se, ikke noen offisiell nettside, omtale eller annet om den. Det er jo veldig mange år siden jeg gikk på den rideskolen, og det var i alle fall lenge før internetts tid.

Det jeg derimot fant, var en privat blogg, der Wold rideskole kun var nevnt ganske kort, men det var nok for meg. Sånn som jeg forsto det, hadde bloggforfatteren og også søsteren gått på den samme rideskolen, og muligens også på samme tidspunkt som meg!

Fantastisk, nå begynner det å likne noe, tenkte jeg. Jeg svarte på bloggforfatterens innlegg, og hørte ikke noe akkurat på bloggen, men kort tid etter fikk jeg svar fra henne via Facebook. Det skulle snart vise seg, at det til og med var opprettet en liten mimregruppe på Facebook om rideskolen, som etter hva jeg forsto var nedlagt.

Jeg ble raskt invitert inn i Facebook-gruppa for rideskolen. Og der inne ble jeg konfrontert med bilder av hester jeg kjente igjen fra "gamle dager", navn på personer jeg trodde jeg hadde glemt, og så videre. Utrolig artig!


Den gangen jeg gikk på rideskolen i Røyken, gikk jeg en periode sammen med to av mine nærmeste venninner. Jeg var ganske rask med å sende en internmail på Facebook til en av dem, med en lenke til den rideskolegruppa. Kanskje jeg var litt for rask, tenker jeg i ettertid, for klokka var i alle fall over ett om natten, hvis den ikke var mer. Men faktisk svarte hun med å melde seg inn i den gruppa med en gang og fortsette praten med meg der inne. Utrolig artig!

Jeg forstår det sånn at rideskolen er nedlagt, men jeg vet ikke hvor lenge det er siden. Uansett var det veldig flott å få litt innsikt i den tidens rideprosjekter, det var tross alt der jeg lærte meg både å virkelig like og mestre hester. Blant annet fikk jeg anledning til å ta "Rideknappen" mens jeg gikk der, for min del ble det
Rideknappen grad 3.


Senere tok jeg det jo til nye høyder ved å begynne å reise på rideferie i fjellet, som jeg tidligere har beskrevet i Tilbakeblikk på flotte rideferier i fjellet, men det var altså rideskolen som var starten.


Jeg har funnet et bilde som er tatt på Wold rideskole, fra "gamle dager". Jeg har ikke datoen, men vet det er i 1988. (Også ifølge fotoalbum og stempel bakpå bildet) Vi er fire hester i følge på banen. Jeg har klippet bildet, da jeg ikke vet om det er i orden for de andre at jeg legger ut det gamle bildet. Hestene vi rir heter Glæsir (med meg som rytter), i tillegg har vi med oss hestene Sjoni, Frøya og Columbus.


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)