onsdag 24. juli 2013

Brevvekslet med Anne Cath. Vestly i mange år.

Hilsen til Gro Jeanette Nilsen fra Anne-Cath. Vestly!
Koselig med personlig hilsen
fra Anne-Cath. Vestly.
Det hele startet med at jeg skulle skrive et særemne i norsk på Rosenvilde videregående skole i 1988, og valgte barnebokforfatter Anne-Cath. Vestly som tema. Som barn hadde jeg lest det aller meste hun hadde skrevet, så hun var et naturlig valg. Jeg tok derfor kontakt, for å høre om hun hadde noe informasjon og kanskje et bilde å sende meg?

Det tok ikke lang tid før jeg fikk en stor bunke med papirer i posten, deriblant informasjon om forfatterskapet, bøkene og flere bilder i tillegg til et brev. Her ville jeg få litt å drive med fremover! Et av mine prosjekter var selvsagt å sende et brev tilbake og takke for alt sammen.



Jeg skrev oppgaven min, og fikk en ganske grei karakter på den, jeg var mer enn fornøyd! Ikke bare på grunn av karakteren, for jeg syntes det var utrolig fint å skrive en skoleoppgave om noe jeg virkelig var interessert i; forfatterskap, forfattere og bøker! Det er rart med det, da glir skolearbeidet plutselig så mye lettere!

Jeg hadde kanskje trodd at min brevveksling med Anne-Cath. skulle stoppe der, men hun svarte på neste brev også. Og da jeg fikk resultatet av oppgaven min, fortalte jeg henne om det, og hvor fint jeg syntes det var å skrive oppgave om en person jeg hadde lest om gjennom hele barndommen.

Reolen min med Anne-Cath. Vestly-bøker
Reolene mine med Anne-Cath. Vestlys bøker.
Jeg flyttet noen ganger i løpet av de 20 årene vi hadde kontakt, men det var aldri noe problem. Brevene kom fram dit de skulle; til Bjerkås, til Skjeberg folkehøyskole, til Sandaker, og andre steder jeg har bodd. Anne-Cath. Vestly sa selv at hun rotet litt med brevskrivingen, men det kan jeg ikke si at jeg så noe til. Hun hadde fått trykket opp postkort med illustrasjoner fra barnebøkene sine, noe som gjorde det hele enda mer personlig, men samtidig ekstra flott. Jeg fikk kort i posten med illustrasjoner fra Mormor og de åtte ungene, og fra Knerten, for å nevne noe.

En gang fant jeg en hel bok i posten! Da hadde Anne-Cath. sendt meg den gangen helt nye biografien sin, "Nesten et helt menneske", selvfølgelig signert. Det var en utrolig flott gave, og jeg lagde et dikt som jeg sendte Anne-Cath. som takk. Jeg har av og til sendt henne noen av de mindre tekstene jeg har skrevet, blant annet en julenovelle og det diktet jeg nevnte. I flere av brevene hennes oppfordret hun meg til å fortsette å skrive. Det var til stor inspirasjon for meg! Hvis du ikke har lest de to biografiene til Anne-Cath. Vestly, så er de gode boktips!

Til Gro Jeanette fra Anne-Cath. for mange år siden!
En av hilsenene jeg fikk
fra Anne-Cath. Vestly.
Brevvekslingen med Anne-Cath. Vestly fortsatte, frem til en liten stund før hun døde i 2008.
Postkortene og brevene jeg fikk fra Anne-Cath. har jeg samlet i en ringperm, som står i hyllen sammen med bøkene hennes. Hvilke bøker jeg har, ser du i hyllen, listen er blitt ganske lang med tiden. Jeg hadde en del bøker, har også fått noen i senere år, og kjøpt et par-tre bøker på loppemarked. Synes det er moro å ha en nesten komplett samling, av bøker skrevet av en forfatter som har betydd en del for meg gjennom livet. Det er ikke alt ved Anne-Cath's skriving jeg vil si fenger i nyere tid, men jeg har stor sans for måten hun knytter sammen bøkene og persongalleriet sitt! I tillegg vil jeg absolutt anbefale de to biografiene hennes, "Lappeteppe fra en barndom" og "Nesten et helt menneske".

Selv om brevvekslingen med Anne-Cath. tilhører kategorien "minner", har jeg jo fremdeles bøker og korrespondansen intakt, og husker selvsagt også Anne-Cath godt fra jeg var ivrig lytter av Barnetimen på radioens NRK da jeg var barn.

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)