onsdag 8. oktober 2014

Hyllest den som hyllest bør!

Det jeg skal fortelle deg nå har jeg vært litt usikker på om jeg faktisk kan fortelle, fordi det omhandler personer som ikke har godkjent at dette temaet blir omtalt på bloggen min. Men vedkommende vet om bokprosjektet mitt om å vokse opp med alvorlig blødersykdom , om bloggen osv., så det burde gå greit...? Pluss at hovedpoenget her er offentliggjort i media, dette er jo bare mine kommentarer. Jeg tenker vi alle overlever at jeg blogger om dette.
For dette er faktisk helt fantastisk. Først leser jeg i bladet Blødernytt at min spesiallege innenfor mitt sykdomsfelt gjennom hele barndommen, oppvekst og enda litt til, ble tildelt Kongens fortjenestemedalje, 12. juni i år. Denne legen er gått av med pensjon, og jobbet dessuten på et litt annet sykdomsfelt de siste årene. Jeg har altså hatt en annen spesiallege på Senter for sjeldne diagnoser de siste årene. Men likevel, den legen som fikk denne utmerkelsen er verdens hyggeligste menneske og en person som har fulgt min sykdomshistorie nesten hele livet. En jeg alltid har kunnet stole på og hatt full tillit til. Flere andre leger på diverse sykehus jeg har besøkt, kan kanskje av og til virke litt.. hm, skal vi si upersonlige, men denne legen er annerledes.

Jeg tenker at dette går det kanskje an å finne ut mer om, og når jeg stikker innom kongehusets nettsider og listene over kongens fortjenestemedalje, finner jeg navnet til denne legen min der. Dette er veldig sterkt. Jeg vet ikke om noen som hadde fortjent dette mer.

Hvem tror du var der da mine foreldre trengte gode råd da jeg var liten og familien hadde flyttet fra Stavanger til Oslo og nettopp kommet i kontakt med Institutt for blødere? Og oppover i oppveksten? Denne legen. Og hvem tipset mine foreldre om et legesenter ikke langt fra vårt bosted ute i Asker da vi hadde flyttet dit, og ordnet avtale med en lege der som kunne hjelpe til med transfusjoner, og som vi kunne bruke i lang tid? Hvem hadde vi kontakt med da jeg var så uheldig å slå ut tennene mine som liten, eller da øredobben min grodde inn i øret og måtte opereres ut da jeg var tenåring? Hvem fikset spesialavtale med Fredrikstad sykehus da jeg skulle gå på Skjeberg folkehøyskole? Tilsynslegen fra Instituttet, selvsagt.

Eller som har signert ørten legeattester, både i forhold til forlenget eksamen, å få lov til å frakte med meg intravenøse medisiner over landegrensene på skoletur, attester for søknad om det ene og det andre tilknyttet sykdommen? Gode råd til mamma og pappa hva gjelder større og mindre indre blødninger og leddproblemer i oppveksten, sette i gang opplæring av hjemmetransfusjon? Det var den samme legen.

Her er det mye jeg kunne tatt med. Det er selvsagt masse detaljer som mangler, dette er bare toppen av isfjellet. Jeg har heller ikke satt inn legens navn, da jeg som nevnt innledningsvis ikke var sikker på om han synes det er greit eller ikke. Så foreløpig får det bli sånn.

Jeg vil gjerne takke denne legen. For alt han har gjort for meg og min familie i alle år med små og store blødningskriser, og alle de andre han har hjulpet. Han er nevnt i bokmanuset mitt om sjelden blødersykdom, det skulle bare mangle! Både inne i selve boken, og på takkelisten.


Tusen millioner takk!!



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

Les gjerne mer om Gro Jeanette Nilsen


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)