søndag 12. april 2015

Middagsselskap og kultur.

I går var jeg i middagsselskap i nær familie. Det var et litt forsinket bursdagsselskap for en i familien som hadde bursdag før påske. Vi var mange til stede, hele 11 personer, og det var veldig hyggelig og med deilig skalldyr-mat. Siden det var en etterpå-bursdag hadde jeg med meg bursdagsgave, men helt ærlig følte jeg at jeg hadde med meg enda mer hjem igjen enn jeg kom med.

For det første sendte de med meg et par flasker vin, som riktignok kommer fra andre anledninger. Den ene var en forsinket bursdagsgave til meg, jeg husker de sa de hadde tenkt å ta med en vin også da de var her i bursdag for et par måneder siden. Den andre fikk jeg høre var på grunn av hyttebok-prosjektet jeg arbeidet med for en god stund siden, med å skanne hyttebøkene til familien. Men dette trodde jeg var opp og avgjort for lengst, ettersom de spanderte middag ute på by'n på meg tidligere. Jaja, veldig hyggelig, da, og det er jo spennende med litt annen rødvin enn den man kjøper inn selv!


Og så hadde jeg med meg et par bøker hjem. De jeg var hos hadde hatt opprydning i bokhyllene, og funnet ut at de hadde to av hver av noen av bøkene. Den ene boken jeg fikk med meg, var en biografi om Sigrid Undset; Menneskenes hjerter, skrevet av Tordis Ørjasæter. Den andre boken er Knut Nærums Norsk litteraturhistorie, fritt etter hukommelsen. Hvis vi går en del måneder tilbake i tid, kan jeg tilføye at et av de foredragene jeg var og så på i høst, var et foredrag med Knut Nærum. Det er fint å ha en bok av en forfatter jeg har sett "live" og i tillegg ser på TV, tenker jeg.


Veldig koselig med overraskende gaver, da! Har du lest noen av de "nye" bøkene jeg fikk (ja, jeg innser at jeg nok skulle lest noe av dette for lengst), noe av dette du kan anbefale?

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du en kommentar til dette blogginnlegget?