lørdag 11. april 2015

Kaos eller struktur?

Da skulle den verste ryddingen være unnagjort for denne gang, og som jeg sa i forrige innlegg, er det et poeng å lage plass til nye ting, ikke bare oppbevare det gamle på grunn av nostalgi. Det handler om å komme litt videre innenfor de prosjektene man allerede driver med, men også ha mulighet til å skape nye.

Jeg liker egentlig struktur i skriveprosess som i andre hobbyer, så hvorfor ender jeg likevel opp med rot på skrivebordet, halvferdige mail på PC'en (vent litt, skal bare...), og så videre. Jeg vet forresten at jeg har beskrevet skrivebordet og skriveplassen min på bloggen tidligere, men på bildet jeg la ut den gangen ser det i allefall ryddig ut!


Jeg har vel innsett at jeg har for mange ting, eller klenodier som jeg kalte det sist, men jeg har også for mange prosjekter som ligger litt på vent. Bøker og musikk har jeg fullstendig kontroll på. Det er da noe. Men likevel. Det er blitt mye bedre altså, litt struktur i papirbunkene har jeg fått meg. Men likevel... Struktur, struktur, struktur. Et enkelt ord, som burde være lett å huske!

På en annen side lærer man å kjenne seg selv med årene, og jeg vet jeg har hatt perioder i livet hvor jeg har vært mye dårlig, og ikke orket å gjøre så mye. Hjemmet mitt eller stedet jeg oppholdt meg til enhver tid bar preg av at jeg hadde det ganske ryddig, men det sa også litt om at ingen skriveprosjekter lå fremme fordi jeg rett og slett ikke hadde overskudd og helse til det. Derfor har jeg lært at papir-rot hos meg ofte er et godt tegn, det viser at da er jeg ganske oppegående, engasjert og i full gang!


Har du kaos på skrivebordet?


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!



--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

9 kommentarer:

  1. Jeg kjenner meg igjen i dette. Er redd for å kaste noe som kunne ha kommet til nytte en dag, små ideer, fiffige formuleringer skriblet ned på det man hadde for hånden da ideene kom.
    Skriveplassen min er veldig rotete, men jeg vet stort sett hvor jeg har ting. Jeg trives egentlig med at det flyter, i alle fall litt. Synes det er mye mer inspirerende enn et rom som er helt striglet.
    Trøster meg med noe en sa, han var sjefen min en periode; Han hadde det alltid pinlig ryddig på kontoret, alle papirer sirlig ordnet i godt merkede mapper og permer. Slik måtte han ha det, sa han, for han var så rotete i hodet. Dette har jeg "snudd til min fordel" og tenker at jeg kan godt ha det litt rotete rundt meg, fordi jeg er ryddig i hodet... :-)

    SvarSlett
  2. Hei! Tusen takk for din kommentar! Du verden, ja det var jo en smart tenkemåte. Helt enig i at den går det an å snu på og gjøre til sin egen :-) Godt det er flere enn meg som har mye papirer, forresten :-)

    SvarSlett
  3. Hos meg flyter det nok :) Lener meg litt på at jeg sortyerte i bunkene i vinter, da hjemmekontoret ble tatt i bruk. Så det meste av rotet ligger fortsatt i bunker. Trenger ikke så mye bordflate for å jobbe, så det stresser meg ikke, men siden det ikke er et eget rom som kan stenges av, er det vel bare å ta seg sammen og i hvertfall ta en ny omgang med sortering og kasting. Jeg regner med at jeg kan halvere bunkene, og på den måten få god samvittighet som vil vare i et par år, hehe.

    SvarSlett
  4. Hei, ja det hjelper å gå igjennom bunkene innimellom! Utrolig hvor fort papirbunker vokser! Det er også interessant å se hvor mye man ikke tør å kaste av manusnotater. Man vet jo aldri hva man kan få bruk for igjen, noe som også ble nevnt i en kommentar tidligere her. Ha en super søndag!

    SvarSlett
  5. Skrivebordet mitt finnes ikke ryddig. Det er et gammelt bord fra 1870 som har tilhørt min oldemor, så jeg er veldig glad i det. Er vel egentlig et spisebord, men det funker helt fint til mitt arbeid. Her ser du det relativt ryddig, og jeg kan love at slik er det aldri ofte. Men hva sier de: "Rotete på bordet, betyr ryddig i hodet" ;)

    https://fivrelden.wordpress.com/2013/09/06/en-helt-vanlig-fredag-pa-kontoret/

    SvarSlett
  6. Takk for svar, Fivrelden! Det kan være både artig og nyttig å se andre skribenters skrivebord! Mener å ha sett den bloggposten før også. Til dere andre vil jeg bare legge til at jeg normalt ikke legger ut andres lenker, men Fivrelden er en blogger jeg synes jeg kjenner, og jeg kjenner også bloggen hennes godt.

    SvarSlett
  7. Bare hygggelig. Men vet du, det tenkte jeg ikke på. Dersom din blogg fungerer som min, så kan du redigere ut linken. Dersom ikke må du gjerne slette, så jeg kan legge ut det samme igjen uten link :)

    SvarSlett
  8. Det er helt i orden Fvrelden, det kan egentlig bare stå som det står. Siden jeg kjenner deg og bloggen din så går det helt fint. Mulig jeg kunne fjernet linken, men jeg lar det bare stå som det står nå.

    SvarSlett
  9. Den er grei, vet du. Ha en fin søndag :)

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)