tirsdag 2. februar 2016

Har du et godt råd i dette bloggspørsmålet?

Kjære leser!

Jeg sitter midt oppi et dilemma som blogger, som jeg tenker at flere enn meg sikkert har lurt på. Og hvis jeg er heldig, så kanskje du har et godt råd til meg?

De som har fulgt litt med på bloggen min, vet at jeg i lengre tid har blogget om at jeg er med i et bokprosjekt som blir utgitt om en liten stund. Dette har vært hemmelig lenge, og jeg har blogget litt ullent om det. Jeg har gitt noe informasjon, men ikke tilstrekkelig konkret informasjon, og ofte snakket litt "rundt grøten". Dette er ikke kun fordi jeg valgte å holde det hemmelig selv, men også fordi jeg fikk litt munnkurv fra forlaget og kunne ikke fortelle så mye mer enn at en av mine historier var antatt av et forlag.


Men så kommer spørsmålet mitt til deg: Når jeg om ikke så lenge slipper informasjonen ut og det ikke er hemmelig mer, kan jeg da legge på de "skjulte" bokmerkene, dvs. de jeg ikke har lagt på tidligere for ikke å røpe for mye? Er ikke dette litt dumt og vil gjøre de aktuelle bloggpostene litt meningsløse, ved at teksten er skrevet på en hemmelig måte, og likevel er bokmerkene på og røper det hele?

Jeg greier ikke helt å bli enig med meg selv, om jeg skal legge på de bokmerkene som faktisk hører til, når prosjektet skal frem i lyset. Listen over de mest brukte bokmerkene på bloggen min vil nok i tilfelle endre seg en del, og jeg har jo lenge skrevet om prosjektet på en innpakket måte, og ordet hemmelig har vært hyppig brukt. Synes du som leser og som kanskje er blogger selv, at jeg bør legge på reelle bokmerker i ettertid, eller la det være? Det kommer en egen samleside for prosjektet altså, som lenker til de viktigste bloggpostene som er med, men likevel.

Kanskje løsningen kan være å gå igjennom de bloggpostene det gjelder og legge på noen flere bokmerker, men ikke de mest avslørende, for ikke å ta spenningen helt bort?

Blir veldig glad hvis noen har tanker rundt dette. Hva ville du gjort?



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


Les gjerne mer om Gro Jeanette


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

4 kommentarer:

  1. Hallo, og god morgen!
    Skjønner at du grubler litt nå, og det gjør du sikkert fortsatt etter min kommentar :) I alle fall, jeg tror ærlig talt ikke at veldig mange leser gamle innlegg hvor de meste er hemmelig. Blogginnlegg er for det meste ferskvare. Selv leser jeg svært sjelden gamle bloggposter, med mindre jeg kommer til dem via google og de inneholder fakta eller noe jeg er på jakt etter. Bortsett fra når de er ferske, har bloggposter hvor du forteller om noe som snart skal bli fortalt mer om, liten nytteverdi for meg. Ergo, taggene ville hatt null betydning, og du ville ikke ødelagt noen form for spenning for min del om du legger inn utgivelsens tittel etc. Spenningen er vel utløst i det du offentliggjør boken uansett? Du nevner tag "hemmelig", jeg ville aldri klikket på en sånn tagg - når jeg besøker blogger er jeg mer opptatt av konkrete tema.
    Men folk leser blogger på ulike måter, så dette var bare mine tanker. Og om du skal gå tilbake og tagge eller ikke? Tja, det blir vel litt ryddigere for den som vil lese hele historien og kanskje for deg selv også, men jeg ville ikke brukt mye tid på det. I det store og hele tror jeg ikke det er viktig med mindre de gamle blogginnleggene bidrar med konkrete opplysninger. Bruk heller tiden på nytt stoff :)

    SvarSlett
  2. Hei!
    Takk for svar! Veldig interessant å høre hva andre synes i denne saken! Jeg har fundert litt frem og tilbake på dette. Joda, jeg er enig i at bloggposter er ferskvare, men samtidig skal det jo flere blogginnlegg til for å utgjøre en blogg, noen bloggposter er mer interessante eller populære enn andre osv... Og å sette på alle bokmerkene hadde jeg ikke våget i og med at ikke forlaget ville at ting skulle frem i lyset med en gang. Men jeg er enig i at emneknaggen "hemmelig" kanskje er litt uheldig, ja. Kanskje jeg bør fjerne den. Jeg tror løsningen blir å gå igjennom postene innenfor det temaet og se om de stemmer overens med hverandre, og ev. legge på noen nye.

    Folk leser nok forskjellig ja. Noen ganger synes jeg det kan være greit å forsøke å slippe litt informasjon om gangen, dersom man holder på med et konkret prosjekt, liksom for å holde litt på spenningen, samtidig som van venter på tillatelse og mulighet til å avsløre prosjektet. Ellers er jeg enig i at man kanskje bør bruke tiden på nytt stoff enn å gå igjennom gamle bloggposter, men noen ganger trengs det litt opprydding :-) Noen andre som har meninger om temaet?

    SvarSlett
  3. Jeg er ikke så veldig glad i ullene poster og leser hopper gjerne over dem. For meg er det heller interessant å vente til man skriver om noe konkret man kan dele om. Poster som «men det kan jeg egentlig ikke snakke om.» blir for meg litt clickbait og derfor velger jeg heller å avvente poster som virkelig forteller hva man gjør. Det er også derfor mine egne poster ikke kommer like ofte som andre. Dersom jeg ikke kan blogge om det så gjør jeg det ikke.

    Jeg leser også gjerne nyere poster og fokuserer på disse. :)

    SvarSlett
  4. Hei!
    Takk for kommentar! Jeg synes det er interessant og lærerikt å se hva dere andre synes om dette, synes jeg får mye ut av det! Og ja, jeg må nok tilstå at jeg i ettertid har slettet noen poster som ble litt for mye "ventetid" eller utenfor tema, spesielt hvis de heller ikke var kommentert av andre.

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)