mandag 19. desember 2016

Mimrestund fra barndomstid med doktorglans.

Glansbildeserie fra sykehusmiljø.
Fotografert fra glansbildealbum.
Kjære leser!

Da jeg fant mine gamle glansbildealbum lurte jeg på om glansbilder faktisk fins fremdeles. Etter litt søk på internett fant jeg ut at, jo da, de gjør det, om kanskje i en litt nostalgisk form. Men kanskje er du gammel nok til å huske disse som er avbildet her? På bildet ser du en serie med glansbilder fra mitt glansbildealbum, for det hadde jeg tatt vare på, ja faktisk opptil flere! 

Bildet viser en hel serie sammenhengende glansbilder fra sykehusmiljø, eller "doktorglans" som vi kalte det da jeg var liten på 70 og 80-tallet. Jeg har fotografert rett fra glansalbumet mitt nå, derfor har jeg med vilje også tatt med spiralinnbindingen til albumet for å gi inntrykk av settingen. Artige greier med disse glansbildealbumene som mange av oss jentene var så opptatt av... Jeg husker godt at venninnene mine og jeg satt og byttet glansbilder og beundret hverandres glansalbum. De fleste hadde også noen yndlingsglans som man aldri i livet byttet bort :-)

Selv om temaet sykehus kjentes veldig personlig for meg den gangen (også), og jeg våget nesten ikke å vise akkurat denne glansbildeserien til noen... Jeg var jo ikke akkurat så åpen den gangen om min kroniske sykdom. Tankevekkende i dag, helt klart. Det er godt man kommer seg litt videre i løpet av livet på noen punkter og lærer seg å godta sykdom, ettersom man faktisk ikke har noe valg!

Jeg har som antydet funnet et par nettsider om glansbilder. Blant annet på Glansbilde, og på Glans, hvis du er interessert i dette. Det fins visst faktisk salgssider for glansbilder! Dette visste jeg ikke, men ingenting er visst umulig å finne på internett i dag. Jeg vil imidlertid poengtere at glansbildeserien under altså er direkte fra mitt eget gamle glansbildealbum fra min egen barndomstid. Og jeg tar det med her på bloggen min fordi det som sagt har et sykehustema. Og så er jo glansbilder litt nostalgisk også da. Jo, jeg må innrømme det, selv om jeg ikke har sett i disse albumene på flere år, så var det et hyggelig gjensyn. Jeg husker ikke lenger hva det var som fikk meg til å plutselig ville bruke disse glansbildene her på bloggen, men jeg synes i grunnen det fungerer, både tematisk og nostalgisk. Og jeg tenker at det er jo litt kultur i disse minnene.

Det var mimrekvarteret for i dag :-) Tilbake til julen. Fortsatt fin førjulstid!


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!



--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)