mandag 15. mai 2017

Familiebursdag og en avlyst operasjon.

Bursdagselskap i familien.
Familiebursdag er alltid koselig!
Kjære leser!

Når jeg ser snøen fra forrige blogginnlegg, får jeg en følelse av at det er utrolig lenge siden jeg har blogget, he he. Men det kan like gjerne være fordi det har skjedd litt i mellomtiden. Og legg merke til kontrastene i dette blogginnlegget.

Lørdag var jeg i veldig hyggelig attenårsdag i familien. Superkoselig som alltid, og vi fikk også med oss en del av Eurovision Song Contest samtidig. Nydelig mat og fantastisk gode kaker, bare så synd at ikke alle i nærmeste familie var friske nok til å delta.

I dag har jeg hatt hjemmehjelpen på besøk, og i mellomtiden skulle en av mine nærmeste opereres, her snakker vi om samme person som ikke kunne delta i bursdagen. Den operasjonen ble imidlertid ikke noe av. Avlyst rett før inngrepet, faktisk!

Årsaken til den avlyste operasjonen skal være at de hadde funnet ut at inngrepet i ryggen hennes ikke ville ha noen hensikt og bedre smertene og livskvaliteten, og dette var en beskjed som en av legene på sykehuset hadde glemt å bringe videre i systemet, slik at ikke alle var informert! Hun det gjelder hadde til og med fått forberedende tabletter (avslapningstabletter) rett foran inngrepet, og var gjort helt klar for operasjonen. Helt forkastelig, spør du meg. Man må da vite hva man gjør og hvem som skal gjøre hva, gi beskjeder og så videre, eller...? Jeg kjenner jeg koker over av sinne på hennes vegne... Men det kommer mer.

Forut for dette hadde hun nettopp byttet fastlege, fordi hun lenge har vært misfornøyd med den gamle fastlegen sin, ettersom han over lang tid  (her snakker vi i hvertfall måneder, og sikkert år) ikke har tatt smertene alvorlig og derfor ikke sendt henne til videre utredning. Jeg skjønner godt at man som pasient blir lei og sliten av slikt kombinert med mye smerter. Jeg vet jo selv alt for godt hva sterke smerter kan gjøre med et menneske, og med livskvaliteten. Jeg vil forresten understreke at dette er en person som ikke har blødersykdom som meg, så det har ikke med slike ting å gjøre. Måtte bare si det for sikkerhets skyld, i tilfelle noen tror det, siden det er den sykdommen jeg vanligvis skriver om. Jeg har ingen i min familie med den sykdommen bortsett fra meg selv. Men tilbake til denne operasjonssaken;


Da hun fikk ny fastlege, ble hun heldigvis tatt på alvor med en gang. Han så øyeblikkelig at det var noe galt, og etter en undersøkelse sendte han henne til hasteoperasjon i løpet av bare en uke! Det sykehuset imidlertid konkluderte med på operasjonsdagen, var at skaden var kommet for langt og ble rapportert alt for sent, slik at det ikke ville bli så mye bedre ved operasjon. Legg merke til at jeg i dette blogginnlegget ikke har nevnt verken de to fastlegenes eller sykehusets navn, da det er selve saken jeg vil ha frem, uten nødvendigvis å henge ut noen (selv om det hadde vært på sin plass.) Det jeg kanskje kan si, er at både de to fastlegekontorene og det omtalte sykehuset befinner seg i en annen kommune enn Oslo.

Det positive er selvsagt at operasjonen faktisk ble stoppet, i og med at den ikke var tilstrekkelig hensiktsmessig, på den måten unngikk man jo mye smerter og problemer en operasjon gjerne fører med seg, men de burde absolutt funnet det ut før på operasjonsbordet...! Man bruker jo gjerne en del tid og krefter på forberedelser og det å grue seg til et inngrep også... Og ja, det var helt tydelig på høy tid å bytte fastlege i dette tilfellet!

Du aner ikke hvor lyst jeg har til å være mer konkret om enkelte av de helsestedene jeg har antydet her, men velger å droppe det av hensyn til familien. Jeg synes absolutt den gamle fastlegen hennes burde fått seg en ripe i lakken, for å si det forsiktig... Om ikke annet, så i alle fall litt sladder og negativ omtale på bloggen min... Jeg vet jo det ble litt negativt dette, men håper på forståelse (og tilgivelse) for at jeg bare MÅTTE dele det...

Det var flere helt andre ting jeg tenkte å si noe om i dag også, men det får jeg ta i neste bloggpost. Vi høres snart igjen :-)



--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)