onsdag 27. mars 2019

Oppklarende postkort fra gamle dager!

Spennende med  slektshistorie i brevform!
Spennende med
slektshistorie i brev og postkort!
(Foto: Gro Jeanette Nilsen)
I går satt familiebesøket mitt og jeg, og så igjennom mange gamle brev og postkort fra langt tilbake. Mye av det var skrevet lenge før min tid. 

Dette er familiehistorie! Veldig artig å få høre om personene som har skrevet brevene også! I gamle brev kan det være mye lærdom å hente, både for skribenter og andre som er interessert i egen og andres historie! 



Gamle brev kan være spennende!
Gamle brev kan være spennende!
Her var også noen brev og postkort fra nyere tid. Blant annet fant jeg et postkort skrevet av et familiemedlem da jeg var to og et halvt  år gammel. Det kortet, som var skrevet i Oslo og sendt til Stavanger, ga meg en ide til en detalj i bokprosjektet mitt. Jeg behøver ikke endre noe nevneverdig, det er bare et par linjer som skal puttes inn på riktig plass i manuskriptet. Det var kanskje akkurat det som skulle til, for å få litt mer helhet. Jeg ble ganske glad da jeg fant det kortet, for det løste faktisk et problem i bokmanuskriptet mitt! Sånt kan jeg like!

Jeg vil også påpeke at akkurat denne postkort-skriveren jeg nevnte her hadde brukt kulepenn, derfor var omtrent alt fremdeles ganske leselig. Jeg ser ofte at kort også har vært skrevet med blyant, og da blir teksten veldig utydelig etter hvert. På en del kort er også frimerket fjernet, og dermed gjerne også stempelet. Dessverre vet jeg at jeg deltok aktivt i dette da jeg var yngre, den tiden vi enten samlet på frimerker, eller sendte av gårde til innsamlingsaksjoner. Akkurat det siste er jo bra da, men det er dumt å ødelegge postkortene! Akkurat det nevnte kortet hadde imidlertid frimerket intakt, og jeg ser at det kostet femti øre å sende det!



Endelig verandatid!
Endelig verandatid!

Og tilbake til nåtiden, så er det jo blitt så vårlig ute nå, at det var fristende å ta ut verandamøblene og drikke kaffe på verandaen for første gang i år! Hurra for lysere tider! :-)


PS: Takk for at du følger bloggen min! (og ikke bare på Facebook :-) )




-------------------------------------------------------------------------------------------- Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)