onsdag 17. april 2019

Feiret blødernes dag med hodeblødning!

I dag er det igjen blødernes dag, hemofilidagen, som jeg har skrevet om tidligere år også, og jeg feiret den på verst tenkelige måte, med blødning i bakhodet! Det høres sikkert utrolig ut, og det var det også. For et sammentreff, liksom. Som bløder har jo jeg indre blødninger flere ganger i uken altså, men det får da være grenser!

Jeg våknet i morges med en følelse av å ha fått et slag i hodet og samtidig være bakfull. Uten altså å være det. Fyllefølelsen forsvant, men jeg hadde utrolig vondt i hodet, og det var ikke vanlig hodepine. Jeg forsto ganske raskt at det måtte være en blødning. Hadde ikke vondt i nakken eller andre steder, det var kun hodet. Merkelig tilstand. 

Det var imidlertid en utfordring at jeg skulle spise påskemiddag hos familien i Vestby denne ettermiddagen, og hadde gledet meg til det, ettersom det var en av de store happeningene denne påsken, bortsett fra venninnebesøk i går og litt sånt. Men var jeg i stand til å kjøre bil i dag?

Her var det klokt å sette sprøyte snarest mulig og se om det hjalp. Og vet du hva, det gjorde det! Det gikk litt sent syntes jeg, men jeg ble merkbart litt bedre. Imidlertid skal man jo være forsiktig når det gjelder hodet. Og nå som jeg så at medisinen hjalp og at det derfor tydelig var blødning, angret jeg på at jeg ikke hadde satt dobbel dose. Men en bør jo være forsiktig, og jeg kunne jo ikke vite sikkert hva dette var for noe. Helt bra ble jeg imidlertid ikke, og bestemte meg for å gardere meg litt, ved å sette enda en sprøyte en time senere. Etter det ble jeg raskt mye bedre. Heldigvis for meg så gikk det fint med den tekniske stikkingen i dag, selv om jeg måtte gjøre det to ganger. Var jo litt spent på dette.


Jeg vurderte selvsagt å avlyse min deltakelse i påskemiddagen og bli hjemme, eventuelt høre om noen hadde mulighet til å hente meg. Men siden bedringen var så merkbar, fant jeg ut at jeg skulle dra. Var også redd at dersom jeg røpet det, hadde jeg ikke fått lov til å kjøre. Jeg kjenner familien! Vurderte også å ta med meg mer medisin og medisinutstyr, men siden jeg ikke skulle overnatte denne gangen og allerede hadde satt to doser, lot jeg det være. 

Jeg visste jeg måtte innom en bensinstasjon og fylle diesel, og tenkte at da fikk jeg kjøre dit først, og se hvordan det gikk, og vurdere saken igjen der, før jeg kjørte videre.

Det gikk faktisk over all forventning å kjøre. Hadde det vært nakkesmerter, kunne jeg ikke ha gjort det. Blødermedisinen hadde virkelig ryddet opp for meg, og jeg kom meg til Vestby uten problemer. Sa fra til familien da jeg kom dit hvordan det hele lå an, så jeg tok en liten hvil før middagen, noe som var bakt inn i planen på forhånd uansett. 


Jeg rakk påskemiddagen, tross blødning i hodet!
Jeg rakk påskemiddagen, tross
blødning i hodet!
Det ble servert en veldig god påskemiddag. Det viste seg også at det var andre også som var dårlige. Moren min hadde meldt avbud da hun var syk, og en av de jeg var hos, var heller ikke helt i form. Så det hadde nok ikke gjort noe om jeg hadde meldt avbud, men jeg hadde som sagt gledet meg til hyggelig påskemiddag. Og ja, det var i grunnen greit at jeg var sjåfør og derfor ikke skulle ha noe vin, i og med at det var som det var.


Kjøreturen hjem gikk også veldig fint. Jeg kjenner det litt i hodet nå også, men jeg får bare følge litt med, og eventuelt ta en ny dose med blødermedisin i morgen litt for sikkerhetsskyld hvis jeg er usikker. Jeg har for mye respekt for hodeblødninger til å ta lett på sånt, og jeg snakker av erfaring. Både ut i fra egen erfaring, og erfaring formidlet til meg angående min barndom.

Jeg har sagt det før her på bloggen og sier det gjerne igjen; Jeg er utrolig glad og takknemlig for at jeg har blødermedisin som virker så godt som den gjør!


God påske!


Takk for at du følger bloggen min! 

 --------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget?