søndag 29. september 2019

Vil tomatplanten overleve ti dager alene?

Jeg lot tomatplanten min stå helt alene hjemme i stuen i ti dager, og hadde ikke spesielt store forventninger da jeg kom hjem fra Spania-turen min i slutten av september. 

Det jeg hadde gjort før jeg reiste, var å flytte tomatplanten inn fra verandaen, ettersom jeg regnet med det ville bli litt i overkant kjølig etter hvert, nå som det var begynt å bli høst her hjemme i Norge.

Men hva med vanning? I tillegg til å vanne tomatene på vanlig måte, satte jeg tomatplanten rett og slett oppi et vaskevannsfat som jeg fylte med litt vann, tenkte at den kunne drikke det den ville. Den hadde mange grønne kart og halvrøde tomater da jeg dro, og jeg syntes det var for galt å bare kaste planten. Ja ja, tenkte jeg. Uansett utfall, får jeg ta det som et læringsprosjekt for meg selv.

Jeg regnet med å finne en vissen utgave av tomatplanten da jeg kom hjem, men der tok jeg feil! Da jeg kom inn i stua, sto planten der og lyste mot meg med ca. 25 røde, modne tomater! Veldig artig! Vannet i vaskevannsfatet hadde den drukket opp, men jorden i blomsterpotten var våt, så dette hadde den greid helt på egenhånd! 

Jeg hadde latt planten stå foran verandadøra med fratrukket gardin sånn at den skulle få dagslys, men ellers hadde den klart alt selv, i løpet av de ti dagene den hadde litt alenetid. Om jeg har tatt en smaksprøve? Selvsagt har jeg det. Veldig gode tomater, som vanlig!

Jeg har tydeligvis undervurdert tomatplanten når det gjelder å klare seg alene så lenge! Dette prosjektet er det verdt forsøket å prøve en annen gang også, ettersom det fungerte så fint nå! Prøv gjerne, du også! :-) Kanskje du har erfaringer på området som du har lyst til å fortelle meg?

Bildet under ser kanskje ikke så fantastisk ut, ettersom det ble tatt etter at jeg hadde plukket flere av tomatene. Her er også gardinene trukket for igjen. Ville bare vise deg hvordan planten sto i vaskevannsfatet og klarte seg selv. Her gjelder det å være litt kreativ - også på dette feltet :-) 

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre! 


Takk for at du følger bloggen min! 


Tomatplanten klarte seg alene i ti dager  med dette super-enkle vanningssystemet.
Tomatplanten klarte seg alene i ti dager
med dette super-enkle vanningssystemet.


-------------------------------------------------------------------------------------------- 

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei! Så flott med selvdyrkede tomater! Jeg har for lite sol de stedene jeg kunne hatt en tomstplante, så jeg har ingen planer om å prøve, men har andre planter og kjenner godt igjen dette med vanningsproblematikk. Hadde faktisk ikke regnet med at vannet skulle rekke til 10 dager, og at tomatplanten skulle greie å modne tomatene mens du var borte! De trikker jo veldig mye vann, men kanskje det største vannbehovet er tidligere i sesongen når planten vokser. Uansett, nyt tomatene!

    SvarSlett
  2. Hei, og takk for kommentar! Dette var et artig prosjekt ja, jeg hadde aldri ventet at tomatene overlevde dette. Men, da er jeg en erfaring rikere! :-)

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)