onsdag 13. november 2019

På maleriutstilling hos tidligere skolevenninne!

Veldig hyggelig å se Torild igjen!
Veldig hyggelig å ses igjen!
For en stund siden fikk jeg en invitasjon via Facebook, fra en gammel skolevenninne fra 1990 (!) Hun skulle ha åpning av sin maleriutstilling på Galleri Albin Art i Oslo, se gallerisiden her. Det var fristende å ta turen, jeg tenkte det kunne være gøy å finne på noe "annet", en liten pustepause fra skrivingen.

Jeg traff Torild Brandtzæg Andersen første gang for over tretti år siden, da vi gikk i samme fotoklasse på folkehøyskole. Jeg traff henne igjen et par-tre år senere, da hun plutselig dukket opp på Bjerkås der jeg vokste opp, i forbindelse med at hun gikk på skole i nærheten. En del år senere traff jeg henne på Facebook, men da altså kun pr. internett.

Jeg måtte se an formen litt, så jeg ga ikke noe klart svar på invitasjonen med en gang, men håpet at det skulle gå greit. Tenkte at dette var en fin måte, både til å se  maleriutstillingen, komme seg ut og gjøre noe annet en lørdag formiddag, men også selvsagt treffe igjen Torild.

Maleriutstiller Torild, her med boken hun fikk av meg.
Maleriutstilleren, her også
med boken hun fikk.

Siden dette var en vernisage, med bobler i glasset og det hele, og siden det var så lenge siden jeg hadde sett henne, tenkte jeg at jeg skulle ta med en liten hilsen, men hva skulle det være? Det er vel vanlig å ta med vin eller blomster til sånne anledninger, men jeg tenkte at det kunne være gøy å finne på noe annet.

Jeg valgte derfor å ta med et eksemplar av boken jeg var medforfatter i for tre år siden; Turen jeg aldri glemmer, og håpet at hun ikke hadde den fra før... Jeg hadde også skrevet en hilsen i boken pluss et kort. Jeg tror i grunnen at det var en god løsning.
Maleriutstillingen, med noen fra publikum.
Maleriutstillingen, med
noen fra publikum.
 

Utstillingen på Briskeby viste Torilds flotte landskapsmalerier. Her var bilder i mange størrelser og flotte farger, og med veldig fine motiver. Som skribent synes jeg det kan være mye inspirasjon å se andre kunstneres uttrykk, og ikke bare innenfor skriving. Det er flott å se at andre får det til, våger å satse på kunsten. Og nei, malerinnen hadde heldigvis ikke boken jeg ga henne fra før, viste det seg. Veldig glad for at jeg bestemte meg for å dra på maleriutstilling! Takk for en spennende og hyggelig opplevelse!

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

Takk for at du følger bloggen min! 

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)