onsdag 25. desember 2019

Førjul og julaftenfeiring 2019.

Julekule fra juletreet, julen 2019.
Julekule fra juletreet
julen 2019.
Etter førjulsbesøk i to omganger her hjemme søndag 22. desember som jeg antydet sist, var alt klart for det tradisjonelle og koselige lillejulaften-laget hos familie på mandagen. Jeg følte meg ganske oppstukket med store blåmerker i albuer og hender etter gjentatte stikkeforsøk, men jeg fikk da i meg medisinen min til slutt før jeg dro.

Jeg skulle ta tt-taxi dit jeg skulle, ettersom det er innenfor Oslo, men var veldig spent på om bilen min ville oppføre seg bra dagen etter, da jeg skulle kjøre til Vestby julaften. 



Det fantes en plan B på julaften, som var at et familiemedlem skulle komme å forsøke å få i gang bilen med startkabler hvis jeg ikke fikk starte. Det fantes til og med en plan C, som var å ta TT-taxi til Oslo-grensa, og vanlig taxi videre til Vestby. Det fins muligheter hvis det er krise, det gjelder bare å se dem.

Nysnøen på julaften her i Oslo var et flott syn, og passet utmerket til julestemningen. Heldigvis startet bilen uten problemer. Den løse snøen lot seg lett fjerne. Da jeg kom til Vestby var det ikke snø der, så det var sikkert ganske lokalt. Jeg synes den tradisjonelle kjøreturen ut til Vestby julaften gir fin julestemning. Og som sagt, spesielt understreker nysnøen julestemningen.



Gro Jeanette som  julenisse, julaften 2019.
Gro Jeanette som
julenisse, 2019.
Det ble en fin julaften i Vestby som vanlig. Mamma hadde kommet med toget fra Bærum, så her var alt i skjønneste orden.  Vi var først i Vestby kirke, før selve feiringen hjemme hos familie. Jeg synes kirkebesøk julaften gir god julestemning. Både mamma og jeg skulle overnatte hos familien til 1. juledag, som vi pleier. 

Etter en hyggelig 1. juledags frokost kjørte jeg hjem igjen. Jeg fikk noen få timer hjemme, før jeg ble hentet av familien igjen, da skulle vi i et nytt familielag, i 1. juledagsmiddag. Det er mye selskapelighet i vår familie i julen, og å reise videre samme dag var kanskje litt slitsomt, men det er jo hyggelig med juleselskaper, og hører til i julen.

I et blogginnlegg på nyåret tenkte jeg forresten å fortelle deg litt om en bok jeg ga bort til jul i år. Det som er spesielt er at illustratøren av boken er en bekjent av meg, og hun har også illustrert noe jeg var veldig delaktig i for noen år siden. Mer om det i en senere bloggpost!

Denne bloggposten er litt tilbakedatert, sånn at ting kommer i riktig rekkefølge her. Det er litt travelt i julen, så det er ikke alltid så lett å finne tid til å blogge :-) 



Takk for at du følger bloggen min! 

-------------------------------------------------------------------------------------------- 

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)