lørdag 18. april 2020

Litt mer som de andre nå?

Det er en ting som har slått meg i denne rare Korona-tiden. Noe som gjør at ting oppleves litt annerledes enn før. 

Opp gjennom livet med alvorlig blødersykdom har jeg ofte følt meg annerledes enn andre, fordi jeg alltid har vært syk, og det skal tas forhåndsregler stadig vekk. Det er snakk om smerter og indre blødninger, sykdomsproblemer av ymse slag og medisiner som virker eller ikke virker, og det er viktig at medisinering foregår på riktig måte. Du skjønner sikkert at det høyeste ønsket i oppveksten var å være litt mer som alle andre rent helsemessig. Og det var jo ikke så lett å få til.

For tiden opplever jeg utrolig nok å føle meg litt mer som andre, eller at andre er litt mer som meg. Nå er det ikke bare jeg som skal være forsiktig med hva jeg foretar meg. Det er en uvant og rar opplevelse. Det er ikke bra at andre opplever utfordringer, men at det da kan være lettere å forstå seg på andres utfordringer. Og helse har kommet enda mer på dagsorden.

Jeg vet ikke om du følger tankerekken min, for dette er kanskje vanskelig å forstå seg på, men det er NOE her som jeg synes er litt interessant. Det er noe med et plutselig større fellesskap, en større forståelse for det å være syk eller det å ha grunn til å være litt forsiktig. Er jeg litt langt ute på viddene nå, eller er dette gjenkjennbart?


Jeg leser at blødersykdom visstnok ikke skal tilhøre risikogrupper i forbindelse med COWID-19. Jeg har tatt forhåndsregler for det ene og det andre hele livet, men akkurat i denne situasjonen skal jeg følge samme råd som andre. Sier de. 

Jeg har selvsagt vært ekstra påpasselig med på å ikke gå tom for mine vante medisiner, og jeg må også være litt oppmerksom på at jeg ikke ble innkalt til rutinekontroll hos tannlegen som jeg pleier, og som alltid har vært en selvfølge. Men ellers er det ikke så mye å klage over ved min egen helse akkurat nå... Bank i bordet. Det varer erfaringsmessig ikke så lenge av gangen, men likevel... Det er vel mest her og nå som er viktig akkurat nå...


Takk for at du følger bloggen min! 

-------------------------------------------------------------------------------------------- 

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget?