tirsdag 2. august 2022

Sendte manuskriptet til konsulentlesning!

Jeg tenkte først at jeg ikke skulle si noen ting om dette på bloggen ennå. Dette er det viktigste som har skjedd rent skribentmessig i år. Jeg må innrømme at jeg hittil har holdt det litt bevisst tilbake fra bloggen. Dels for å se om dette faktisk ville fungere, og dels fordi jeg ville holde hemmeligheten litt for meg selv til jeg fikk oversikten her. 

Og nei, jeg har ikke fått manuskriptet antatt. Men jeg har tatt et nytt grep innenfor skrivingen. Noe som kjennes viktig i manusprosessen min. Dette er en liten stund siden nå, og da jeg gjorde det, føltes det helt riktig, jeg jeg tror fremdeles det var det.

Faktum er at jeg valgte til slutt å sende bokmanuset mitt til en manuskonsulent. Jeg har altså kjøpt en tjeneste om gjennomlesning av manus. For meg kjennes det riktig at dette var en person som jeg ikke kjente til fra før, for at tilbakemeldingen skulle bli så objektiv som mulig.

Ved innsending kunne jeg gi beskjed om det var noe spesielt ved manuset jeg lurte på. Jeg ga også beskjed om at det ikke var rettskriving jeg ville ha tilbakemelding på, da jeg føler at det skal være forholdsvis greit, derfor ville jeg ikke at konsulenten skulle bruke tid på det. Tidspunktet det skulle foreligge svar, ble også klarert før start. Jeg forstår det sånn at en slik gjennomgang av manuskripter er vanligere enn jeg trodde på forhånd.

Jeg fikk en seks siders rapport tilbake, etter kortere tid enn lovet! Veldig interessant lesning, og jeg fikk naturlig nok plutselig en god del å gjøre! Dette er grunnen til at jeg en periode hadde det så utrolig travelt med skrivingen; Jeg ble ubeskrivelig inspirert av rapporten, som inneholdt mye spennende, både ros og ris. Og enda kunne jeg kontakte henne med nye konkrete spørsmål, hvis noe i rapporten var uklart.

Manuskonsulenten har tidligere jobbet i forlag. Hun har selvsagt ikke rettet i manus for meg, men gitt meg noen gode eksempler på steder i teksten min hvor hun mente jeg kunne se litt mer på.

Jeg har arbeidet med det manuset så lenge nå at jeg tenkte at jeg måtte foreta meg noe, om ikke annet så for min egen skyld. Men jeg var lenge i tvil om jeg skulle prøve dette eller ikke. Da avgjørelsen var tatt, kjentes det som en lettelse. Dette burde jeg gjort for lenge siden!

Hvis du tenker på å gjøre det samme, vil jeg råde deg til å først og fremst ha manuskriptet så ferdig som mulig, og enda ha gått flere runder med redigering alene først. Jeg har hørt flere som sier at det lønner seg. Selv har jeg gått utallige runder, og ofte funnet ting jeg kan forbedre. Bli mest mulig fornøyd med den biten, før du sender manuset fra deg! Du tenker kanskje at; «Ja, men det er sikkert bra nok.» Jeg tror likevel du skal ta et par nye runder… 

Jeg har virkelig forsøkt å ta til meg de gode rådene, det var både konkrete råd angående akkurat dette manuset, men også litt rent generelt. Jeg har nå i ettertid gått inn i dybden av manuskriptet og forsøkt å følge rådene der, for dette var virkelig både lærerikt og utfordrende! Jeg mener jeg fikk justert bokmanuset mitt til det bedre. 

Men om forlaget er enig, ja det gjenstår jo å se…


 Takk for at du følger bloggen min!

 ------------------------------------------------------------------------- 

 Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Oi, så spennende! Som du skjønner har jeg hatt en litt for lang bloggpause, da ekstra fint å komme tilbake til et innlegg som dette. Konsulent har jeg tnkt litt på, og hørt om andre som har benyttet seg av, men som du skriver bør mans være nokså ferdig gjennomarbeidet, og jeg er langt fra fornøyd med manuset mitt. Av samme grunn har jeg ikke involvert tesleser, fordi jeg jo vet at det er mye der som ikke er bra nok. Men uansett hjelper nok en konsulent med å bekrefte feilene og å inspirere til videre jobbing der det gagner teksten mest. Er sikker på at du får napp en vakker dag, det fortjener du virkelig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, så hyggelig at du sier det! Sånt kan man bli glad av! Det med manuskonsulent var nok ikke så dumt i mitt tilfelle i hvert fall, ettersom jeg ble veldig fornøyd.

      Testleser her jeg ikke våget å ha ennå, og heller ikke satt meg tilstrekkelig inn i temaet. Jeg har holdt litt tilbake når det gjelder å vise frem manuskriptet til andre. Men jeg bør kanskje lese meg litt mer opp på det. Takk for at du minte meg på det!

      Slett

Vil du kommentere dette blogginnlegget?