torsdag 22. februar 2024

Måtte gripe inspirasjonen!

Meningen var å fortsette videre på det å lage emneknagger som jeg fortalte om sist, med de emnene mine som gjenstår. Men så ble jeg liksom dratt inn i manuskriptet mitt igjen, og ble fullstendig oppslukt og måtte prioritere det. 

Det er jo kjempebra at inspirasjonen til manuskriptet er på plass, i høyeste grad! Så der ble jeg sittende og skrive, redigere og lese i manus. TTTT. Ting tar tid. Tydeligvis! 

Jeg havnet inni et kapittel midt i boken, der det var flere detaljer som med fordel burde vært bedre redigert. Hvorfor har jeg ikke sett dette før? 

Jeg printet ut kapittelet, gikk gjennom med blyant, noe jeg synes er ganske effektivt. Førte deretter inn rettelsene og markerte teksten med rødt, leste gjennom en gang til på skjermen og var fornøyd. Dette er måten jeg gjør det på, hvis jeg vet at et kapittel trenger litt ekstra tilsyn og endringer.

Jeg merker at jeg er flinkere til å konsentrere meg om selve redigeringen hvis den siste biten av den skjer på denne måten. Og når jeg blar opp et kapittel, ser jeg fort om jeg har tatt meg tid nok i redigeringsfasen. Men ofte ser jeg ikke det godt nok før teksten har fått ligget litt og modne, og jeg kan se den som med nye øyne.

Jeg hører enkelte si at de kun redigerer på skjermen. Selvfølgelig er det flott hvis man greier det! Dette sparer tid, blekk og papir. Men selv føler jeg ofte at jeg trenger å se teksten og rette på papir også. Se helheten i en bunke, som en bok.

Jeg ser nå når jeg blar tilbake i tidligere bloggposter at jeg har skrevet noe liknende om redigering tidligere. Men en god ting kan vel ikke gjentas for ofte...?

Da vet du som leser litt om hvor jeg er i manusprosessen for tiden. Det er viktig å gripe tak i inspirasjonen når den er der! Og flere emneknagger på bloggen, jo de kommer nok etter hvert!

 #sakprosa #skribentliv #redigering

 Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

 Takk for at du følger bloggen min! 

 ------------------------------------------------------------------------- 

 Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Inspirasjon er en fantastisk ting! Har du prøvd å finne metoder for å trigge den sånn at du kan bestemme selv når du skal bli inspirert? Jeg prøver det, lykkes noen ganger, men det er en vanskelig sak å skulle styre ;)

    SvarSlett
  2. Ja, jeg har innimellom laget meg små oppgaver, som for eksempel å beskrive et spesielt rom, eller en spesiell hendelse, i et eget dokument vekk fra boken, i et annet dokument. Bare for å se hva jeg får ut av det. Er det bra og passer inn, kan det kanskje brukes i boken! :-)

    Dette fungerer ikke alltid, men blir lettere ved øvelse! Har også tatt ulike skrivekurs, noen korte, og noen lengre.

    SvarSlett

Har du en kommentar til dette blogginnlegget?