torsdag 7. mars 2024

Arkivering av manusnotater - et eget kapittel!

Langt uti mars allerede, ja! På tide med en liten oppdatering, da kanskje?

Jeg har brukt litt tid til å rydde og arkivere i eldre manusnotater og kildedokumenter. Jeg er jo en av dem som liker å ha notater å bla i, så da blir det fort en del både ringpermer og løse notater.

Sistnevnte kommer seg ikke alltid inn i ringpermene sine med en gang, men blir liggende litt i bunker på vent. Men noen ganger trengs det en gjennomgang, helt klart!

Nå har jeg i hvertfall fått satt flere av de løse notatene inn i permer, og har også fått kvittet meg med noen eldre notater som jeg ikke trenger lenger. Som notater som for lengst er ført inn i manus, også videre. Godt å komme litt videre med dette arbeidet. Og ja, jeg burde vært mye flinkere til å følge opp dette underveis!

Jeg har helt klart vært mest opptatt av å få ferdig selve manuskriptet mitt. Det er ikke helt i boks riktig ennå det heller, men jeg tror ikke det er så veldig lenge igjen, men sikkert lenger enn jeg tror...  Og jeg trengte virkelig en liten pause vekk fra PC-skjermen, og tenkte at sorteringsjobben var helt perfekt! 

Jeg burde kanskje ventet med sorteringsjobben etter at manus var levert, når jeg først hadde ventet så lenge. Men som sagt trengte jeg en forandring, og bedre oversikt. Arkivering av manusnotatene er nesten som et kapittel for seg selv.

Anbefales! :-) 

 #skribentliv 

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

Takk for at du følger bloggen min! 

 ------------------------------------------------------------------------- 

 Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

4 kommentarer:

  1. Flink du er sm sorterer og rydder i notater! Det er mer enn jeg kan skryte av. Når du først tar vare på notatene er det vel en fordel å rydde i dem *før* du er helt ferdig med manus, eller? Jeg tenker at det å lese et stikkord kan gi en idé, og det ville j vært dumt hvis det skjedde dagen etter at du har sendt manus til forlag? Uansett, kjenner også at det er godt med litt tid uten skjerm iblant, og da er jo litt smårydding en fin avkobling. (oi, er det mars allerede???)

    SvarSlett
  2. Hei, og takk for kommentar! Ja, tenkte det var greit å ta den sorteringsjobben nå, i tilfelle jeg fant noe viktig jeg hadde oversett! :-) Jeg får ofte sånne plutselige ideer av stikkord jeg hadde tenkt å bruke, men som likevel ikke er tatt med. På den måten blir man vel aldri ferdig, men her gjelder det vel å være litt streng med seg selv... :-)

    SvarSlett
  3. Høres veldig bra ut Gro! Men ble litt nysgjerrig på hva du sorterer etter…. ?Sikkert alfabetisk (kanskje) eller er det etter hvilket kapittel - sidenummer..?
    Klem fra tante 🤓

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei tante, så koselig med blogghilsen! Hva jeg sorterer etter ja, det er litt forskjellig, men dessverre ikke alfabetisk. Et alfabetisk arkiv er en super ide, men det får jeg i så fall ordne senere.

      Det som er viktigst i sorteringsprosessen min er hvilke notater som er brukt i manus, og hvilke som ikke er det. Og hvorfor er de i tilfelle ikke brukt - skal de kastes, eller vurderes til senere? Enkelte kapitler er også tatt ut fordi de ikke passer helt inn i helheten, men kan senere brukes enten til en annen tekst, eventuelt her på bloggen.

      Har også flere hele, ferdige manusversjoner. Hvilke versjoner er det viktig å ta vare på, for eventuelt bla tilbake i, og hvilke er det ikke? Jeg ser dette kunne blitt en egen bloggpost... Takk for innspill! :-)

      Slett

Har du en kommentar til dette blogginnlegget?