søndag 20. oktober 2024

Jeg har sett noen småfeil.

I dag tenkte jeg å si litt om arkivering av manusnotater, og om å finne feil i et allerede innsendt manuskript.

Den siste uken har jeg arkivert en del manusnotater. Det må gjøres innimellom, for å bevare oversikten og roen. Godt at prosjektnotatene mine nå står i ringpermer, i stedet for å ligge i bunker, slik en del av det gjorde før! Jeg har hatt mye ringpermer bestandig altså, men så skal de helst oppdateres også! Det var også fint å få luket ut notater jeg ikke trenger å ta vare på.

Manuskriptet er fremdeles hos forlag. Jeg har derfor ikke fått gjort så mye mer med selve bokskrivingen. Bortsett fra at jeg har funnet et par steder der jeg godt kan gjøre små rettelser, helt nede på ordnivå.

Jeg har også funnet et undertema som jeg skal se litt mer på, og som kanskje ikke er behandlet grundig nok. Men det er heldigvis helt konkret, og går fort. Det trengs i tilfelle bare et par setninger ekstra om det langt ute i boken, så er det i orden. Og ja, det er irriterende å finne sånne småfeil i ettertid!

Tiden går så fryktelig sakte når manuskriptet er hos forlag! Jeg har som sagt benyttet tiden til arkivering, og også vært litt sammen med familie. Men jeg har jo dette med manus i hodet hele tiden. 

Når får jeg tilbakemelding, og hva vil de si denne gangen? Det er en stund siden jeg sendte inn, så ut ifra tidsperspektivet de gir, bør det ikke være så lenge til. Ventetiden kan være en liten utfordring, og jeg vet av erfaring at det er lurt å bruke den til å kople helt ut og finne på noe annet.


 Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

 Takk for at du følger bloggen min!

#skribentliv #forlag #ventetid

 ------------------------------------------------------------------------- 

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

1 kommentar:

  1. Så spennende! Ja, selv om det kanskje er like greit å vente litt med å redigere videre i manus, er det ikke alltid så lett å koble helt av. Hm, jeg trodde du sendte inn rett for du dro på ferie, og det er jo ganske lenge siden? Ofe tenker jeg at det kan være positivt at de faktisk bruker litt tid. Det kjedeligste i hele verden ville vært om det kom refusjon eter bare et par dager og de opplagt ikke hadde lest særlig mye. Jeg lurer litt på om du sender til nye forlag hver gang? Jeg tror litt på at der er viktig å finne fram til rett forlag. Dessverre får man jo ikke noen tilbakemelding på hvorvidt de ikke syntes manus passer til det de helst vil utgi, tenk om de dea hadde foreslått et pare andre forlag som nok ville passet bedre? Ha, det er lov å drømme :)
    Flink du er som rydder i de permene dine. De ringpermene jeg har stående har samlet støv i ca 30 år. Kunne nok like godt ha kvittet meg med dem, men men. Er ikke så farlig om jeg ikke rydder i skrive-mappen på data'en, tekstfiler tar ingen plass der.
    Fin ny uke og tvi tvi!

    SvarSlett

Har du noen tanker om dette blogginnlegget?