mandag 10. juni 2013

Leser om blogging - og tenker gjennom store bloggspørsmål.

Har lest bøker innen sosiale medier, bl.a.
"123_blogg " og "Sosiale medier".
Jeg har brukt de siste dagene på å finpusse litt på bloggstarten min, forbedre innleggene og sette meg inn i fenomenet blogg. Det, i tillegg til å tenke litt mer igjennom hva jeg vil med den, rent innholdsmessig. For å si det sånn; Jeg vet hvor jeg vil, men ikke riktig hvordan jeg skal komme meg dit.

Det store spørsmålet mitt ligger i hvor åpen jeg skal være på bloggen, hvor mye skal jeg dele, eller hvor lite?  Og hvordan? Hva blir fort altfor privat, og hvor mye av det som er privat, er interessant for andre enn meg selv? Dette er interessante spørsmål. Kjernen av det hele, liksom. Bloggens tema er skribentliv og helse. Eller kanskje omvendt. For meg er begge deler veldig personlig.

Jeg har på nytt lest den fine rosa boken 123 Blogg av Thomas Moen. (Utgitt Cappelen Damm 2012.) Første gang jeg leste den var for omtrent et år siden da den var ganske ny. Den ble kjøpt fordi jeg tenkte den kunne gi meg noen tips til min skribentside på Facebook, og min Twitter-profil, men jeg hadde ikke en egen blogg den gangen. Men tips til  de sosiale mediene jeg hadde; det fikk jeg!

Denne gangen leser jeg den rosa boken som en blogger. Jeg er fremdeles ganske fersk på blogg, men dette er spennende og inspirerende! Da vet du både hva jeg driver med for tiden, og hva jeg leser :-) Ikke for det, jeg driver med veldig mange ting på en gang, og er sjelden tom for ideer. Men denne boken lærte jeg mye av. Og ja - boken kan anbefales til både bloggere og til de som er på andre sosiale medier. Jeg er sikker på at alle kan plukke opp noe her. Og ja, du finner den også hos Bokklubben. Har du lest den?

Jeg gikk til anskaffelse av flere bøker også, som jeg tenkte kunne komme til nytte. Den grønne boken til Ida Jackson; "Sosiale medier - Hvordan ta over verden uten å gå ut av huset" (Aschehoug 2011) har jeg lest nesten hele av (Det gjenstår litt - eller vent, jeg leste mesteparten ved juletider, så det er mulig jeg må starte på nytt for å gjenoppfriske litt...) Veldig god bok det også, jeg har bare ikke rukket over alle de flotte bøkene enda! De andre skal jeg kose meg med etter hvert :-)

Tilleggsinformasjon: Jeg har ikke alle steder lyktes i å finne de lenkene jeg gjerne ville. Enkelte blogger jeg søkte etter så ut til å være avsluttet., derfor har jeg søkt litt generelt rundt på nettet etter relevant informasjon. Ta gjerne kontakt dersom du har forslag til bedre lenker til de forfatterne og bøkene jeg nevner i denne bloggposten.

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

Les gjerne mer om Gro Jeanette



@Lurer du på noe? Ta gjerne kontakt!

 --------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)